روزنامه هفت صبح نوشت:

🔹تهرانی‌ها و هرمزگانی‌ها از نظر سلامت دندان بهترین وضعیت را در کشور دارند، البته اوضاع سلامت دندان در این دو استان با هم متفاوت است. اگر استان‌ها را از نظر سلامت دندان‌های شیری با هم مقایسه کنیم، جام برترین‌ها به تهران، خراسان شمالی و البرز می‌رسد.

🔹اما اگر دندان افراد ۱۲ ساله استان‌ها را با هم مقایسه کنیم که از نوع دندان دائمی بوده سلامت دندان هرمزگانی‌ها، استان مرکزی و خراسان جنوبی از همه بهتر است. چرا ۱۲سالگی را معیار در نظر می‌گیریم؟ چون تا اندازه زیادی می‌تواند سلامت دندان در سنین بالاتر را پیش‌بینی کند و سرنخی به ما بدهد که اوضاع دهان و دندان بزرگسالان در سال‌های بعد چطور خواهد بود.

🔹این‌ها اطلاعاتی است که دیروز مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر کرد. گزارش جالبی از وضعیت دندان مردم در شهرهای مختلف که ترکیبی از چندین پژوهش در سال‌های مختلف بود و جزئیات دیگری هم داشت:

🔹در سال ۱۴۰۰ مردم ۲۱درصد از هزینه‌هایی که برای سلامتشان می‌کردند، به مخارج دندان اختصاص می‌دادند. درواقع بیشترین هزینه سلامت مربوط به خرید دارو بوده و بعد از آن دندانپزشکی در رتبه دوم قرار داشته.

🔹تعداد دندانپزشک در تهران، یزد و اصفهان بیشتر از همه شهرهاست اما لزوما تعداد خدمات دندانپزشکی هم در این استان‌ها بالا نیست. استان‌های تهران و ایلام بیشترین ارائه خدمات تخصصی دندانپزشکی را نسبت به دندانپزشک متخصص به جمعیتشان دارند.

دیدگاهتان را بنویسید