🔹به گزارش #انرژی_پرس، ۷۳ سال از ملی شدن صنعت نفت ایران می‌گذرد، اتفاقی مبارکی که با نام دکتر «محمد مصدق» گره خورده است. او در ۲۹ اسفند ۱۳۲۹ بر ۴۲ سال تاراج نفت ایران توسط انگلیسی‌ها پایان داد.

🔹نخستین قرارداد نفتی ایران با ویلیام دارسی انگلیسی بود. قراردادی میان او و مظفرالدین شاه قاجار که به گواه تاریخ یکی از سیاه‌ترین قراردادهای تاریخ این سرزمین است.

🔹در قرارداد دارسی راهی برای فسخ گذاشته نشده بود. متمم قراداد نفت دارسی تا بعد از حکومت رضا شاه یعنی محمدرضا شاه پا برجا بود و با انقلاب اسلامی باطل شد و سبب شد که نیروهای انگلیسی خاک ایران را ترک کنند و امتیاز کامل نفت به ایران بازگشت.

🔹میان گس نماینده شرکت نفت انگلیس و گلشاییان وزیر دارایی ایران الحاقیه برای اصلاح قرارداد ۱۳۱۲ تنظیم  و به مجلس ارسال شد. این قرارداد با مخالفت جریان‌های ملی و مذهبی مواجه و مجلس آن را برای اعاده حقوق ملت ایران کافی ندانست.

🔹در پی اظهارات تند رزم آرا در مجلس در مخالفت کامل و قاطع با ملی شدن نفت و عدم طرح مفاد مذاکره با سفیر انگلیس، دکتر مصدق قطع مذاکره با دولت را اعلام و ملی شدن در دستور کار کمیسیون نفت قرار گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید