دیدار وزیرخارجه ایران با محمدبن سلمان

🔹حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دیدار کرد

🔹این دیدار را می توان یکی از مهمترین دیدارهای مقامات دو کشور در دهه اخیر ارزیابی کرد که نشان از محاسبات راهبردی تهران و ریاض درباره احیای روابط دیپلماتیک دو کشور دارد.

🔹دیدار وزیر خارجه ایران با ولیعهد عربستان متضمن ابعاد جدید و مهمی در گفتگوهای پیش روی تهران و ریاض ارزیابی می شود.

🔹محمد بن سلمان محرک اصلی تغییر رویکرد سیاست خارجی ریاض در سطح منطقه ای و بین المللی و در رابطه با ایران معرفی می شود. وی از زمان تعیین به عنوان ولیعهد عربستان تقریبا اختیارات مقام اول عربستان سعودی را از آن خود کرده است. از این لحاظ دیدار امیر عبداللهیان و بن سلمان حاوی سیگنال های سیاسی مهمی درباره فصل جدید روابط تهران-ریاض ارزیابی می شود.

🔹دیدار وزیر خارجه ایران با مقامات عالی رتبه عربستان را می توان به عنوان نشانه معنادار از اراده سیاسی جدی دو کشور برای توسعه و ارتقای روابط دوجانبه تعبیر کرد که می تواند بر همسویی تهران و ریاض در موضوعات منطقه ای و بین المللی نیز تاثیرگذار باشد. در سفر فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی به ایران نیز وی با وزیر خارجه و رئیس جمهوری ایران دیدار و گفتگو داشت.

🔹به عقیده کارشناسان، توسعه روابط اقتصادی در سایه اراده سیاسی تهران و ریاض، می تواند به شراکت گسترده تر میان ایران و عربستان منجر شود.

🔹وزرای خارجه ایران و عربستان روز گذشته در کنفرانس خبری مشترک بر اراده جدی و مبتنی بر ارزش های مشترک برای توسعه روابط دوجانبه و همکاری های منطقه ای تاکید کردند.

دیدگاهتان را بنویسید