رحمت الله بیگدلی، استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

🔹هدف اسلام و قرآن، حفظ کرامت انسانی زن است تا او در امنیت کامل باشد به همین دلیل بیان شد که همان طور که زن مسلمان باید روزه بگیرد و نماز بخواند، حجاب هم داشته باشد.

🔹همه موضوعات مهم درباره اسلام در قرآن آمده است و خداوند هر چه لازم بوده را گفته است و موضوعاتی هم که به مرور زمان به وجود آمده و نیاز به تفسیر داشته در سنت پیامبر و ائمه به آن اشاره شده است، اما شما نه در سنت پیامبر و نه ائمه روایت و حدیثی، درباره جریمه عدم رعایت حجاب نمی‌بینید و تصمیم‌های اتخاذ شده در کشور که به ائمه و سنت ربط داده می‌شود “مبتلا به” بوده و تاخیر بیان از وقت حاجت عمل قبیحی است.

🔹به عبارت ساده‌تر اگر بنا بود عدم رعایت حجاب مجازات داشته باشد باید در قرآن بیان می‌شد، وقتی نیامده باید پیامبر یا ائمه می‌گفتند، اما هیچ کجا درباره مجازات بی حجابی صحبت نشده است.

🔹باید به کسانی که در حال حاضر در کشور با تندروی‌های خود، جامعه را دچار سردرگمی می‌کنند گفت که یک آیه، حدیث یا روایت از قرآن، پیامبر و ائمه بیاورند که درباره مجازات عدم رعایت حجاب باشد و چون وجود ندارد نتیجه این تندروی‌ها دین گریزی می‌شود.

🔹مشکل اساسی جامعه این است که موضوعات شرعی، دینی و اجتماعی شکل سیاسی به خود می‌گیرد. از این رو افراد با هر جمله‌ای که بیان می‌شود یا مورد حمله قرار می‌گیرند یا به آن‌ها توهین می‌شود؛ به همین دلیل است که علما درباره موضوع حجاب سکوت کرده اند.

🔹اما علما برای بیان جزئیات دین نباید ترس داشته باشند، ما به جای اینکه زیبایی دین را بگوییم یک روایت ضعیف را به بدترین شکل ممکن برای مردم تعریف می‌کنیم و همین سبب می‌شود افراد از دین فراری شوند.

🔹رفتن زنان به استادیوم یک حق بسیار عادی و طبیعی است و این تندرو‌ها هستند که با بیان نظرات متفاوت، شرایط را اینطور جلوه می‌دهند که استادیوم رفتن زنان کار درستی نیست.

🔹مهسا امینی را بخاطر حجاب گرفتند و برای ارشاد بردند که نتیجه آن همانی شد که دیدید، اما حجابی که مرحوم امینی داشت امروز آرزوی حکومت است و خیلی‌ها به دنبال این هستند که همان حجاب امروز رعایت شود، اما تندروی نتیجه عکس داد.

دیدگاهتان را بنویسید