🔹تبیان منتشر کرد: ماجرای آمدن و نیامدن «امید» درنای سیبری و تلاش برای جفت‌گیری با «رویا» و حفظ آن‌ها موضوعی است که هر سال مطرح می‌شود، پیگیر ماجرا شدیم و سراغ یک دامپزشک متخصص حیات‌وحش و مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش رفتیم

🔹ایمان معماریان؛ دامپزشک متخصص حیات وحش به خبرنگار تبیان گفت: ما جنسیت امید را اصلا نمی‌دانیم، چراکه نر بودن امید تنها یک حدس و بدون انجام یک سری آزمایشات قابل تشخیص نیست.

🔹او در ادامه می‌گوید از طرفی پرنده‌ای مثل رویا که در اسارت به دنیا آمده و بزرگ شده هرگز توانایی طی کردن مسیر مهاجرتی چندین هزار کیلومتری شبیه پرنده‌ای که در طبیعت بزرگ شده را ندارد و فرضیه همراهی رویا با امید و آوردن جمعیت‌های دیگر درناهای سیبری در این مسیر پروازی منتفی است. دلیل دیگر رد این ادعا این است که مسیر مهاجرتی به صورتی ژنتیکی برای درنا ذخیره شده و آنها در نهایت به مسیرهای شرقی باز می‌گردند.

🔹البته غلامرضا ابدالی؛ مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش درحالی‌که با قطعیت موضوع آوردن درنای ماده برای جفت‌گیری را رد می‌کند، درباره نر بودن امید قاطع نیست و می‌گوید: «درباره امید چیزهایی که اهل فن گفته‌اند نشان می‌دهد نر است. خیلی‌ها در این ۱۵ سال گفته‌اند و من هم از روی شنیده‌ها و نامگذاری‌ها می‌گویم. اما این قطعیت را من هم نمی‌توانم به شما بگویم.»

🔹ابدالی در ادامه به تبیان گفت: «من هرگز از جفت‌گیری صحبت نکردم و گفتم که رویا تنها به قصد حفظ مسیر پروازی جمعیت غربی درناها به ایران آورده شده. ما امیدوار بودیم این دو باهم همسیر شوند تا شاید جمعیت‌های دیگر را هم با خودشان بیاورند و این مسیر حفظ شود.»

دیدگاهتان را بنویسید