خسرو کفیلی

مسابقات وزنه برداری قهرمانی مردان جهان بالاخره در ریاض پایتخت عربستان سعودی به پایان رسید و تیم ملی وزنه برداری ایران در میان تیم های شرکت کننده در این پیکارها با کسب دو مدال طلا و یک برنز در رده هشتم رده بندی مدالی و در رده بندی تیمی پس از تیم های ارمنستان و چین در رده سوم ایستاد.
تیم کشورمان دراین مسابقات با کسب ۴۵۸ امتیاز پایین تر از تیم های ارمنستان و چین که ۵۲۲ و ۴۹۲ امتیاز کسب کردند ، قرار گرفت.
تیم های کلمبیا ، ازبکستان ، کره جنوبی ،گرجستان ، تایلند ، بلغارستان و ترکمنستان در رده های چهارم تا دهم جای گرفتند.
تیم کشورمان در رده بندی مدالی این مسابقات پایین تر از تیم های چین ، ازبکستان ، ویتنام ،گرجستان ،ارمنستان ،تایلند و مصر در رده هشتم ایستاد.
تیم ایران که با ۱۰ وزنه بردار و ترکیب کامل در این مسابقات که مهمترین رویداد گزینشی بازی های المپیک ۲۰۲۴ پاریس نیز بشمار می رفت ، شرکت کرده بود توسط میر مصطفی جوادی ملی پوش دسته ۸۹ کیلوگرم کشورمان به دو مدال طلا و به وسیله علی داودی ملی پوش فوق سنگین کشورمان به یک مدال برنز دست یافت و پایین تر از دو تیم ارمنستان و چین که با ۹ وزنه بردار گام به این رویداد جهانی گذاشته بودند ، در رده سوم قرار گرفت.
تیم ملی وزنه برداری ایران به رهبری نواب نصیرشلال سرمربی جوان تیم کشورمان که دومین حضور برون مرزی خود را به عنوان سرمربی تجربه می کرد در حالی در رده سوم رده بندی تیمی این مسابقات قرار گرفت که دو اوتی نیز داد.
حسین سلطانی و آیت شریفی ملی پوشان اوزان ۸۱ و به اضافه ۱۰۹ کیلوگرم دو وزنه بردار کشورمان بودند که در میان ناباوری همگان از دور این مسابقات اوت شدند.
نصیرشلال که طبق برنامه تدوینی برای حضور تیم ملی وزنه برداری ایران در رقابتهای جهانی از فروردین ماه گذشته اردوی آمادگی تیم کشورمان را کلید زده بود ، در حالی ۱۰ وزنه بردار را روانه این مسابقات جهانی کرد که انتظارات از آنان بسیار بالا بود.
حدنصابهای کسب شده از سوی ملی پوشان وزنه برداری در دو رکوردگیری به عمل آمده به صورت رسمی در آکادمی ملی المپیک نشان از آمادگی ملی پوشان برای شرکت در این رویداد مهم بود.
با این اوصاف ملی پوشان وزنه برداری کشورمان راهی ریاض محل برگزاری رقابتهای جهانی برای کسب افتخار شدند که این مهم حاصل نشد.
بی شک چهره برتر تیم ملی وزنه برداری ایران در این مسابقات میرمصطفی جوادی ملی پوش دسته ۸۹ کیلوگرم کشورمان که در غیاب کیانوش رستمی که در ترکیب تیم کشورمان قرار نگرفت ، بود.
جوادی در میان بزرگان این رشته ورزشی مدال های طلای حرکات دو ضرب و مجموع را به گردن آویخت و وضعیت خود را در بین وزنه برداران شانس حضور در بازی های المپیک دراین وزن بهبود بخشید.
جوادی در جدول بهترین وزنه برداران شرکت کننده در رقابتهای جهانی عربستان نیز پس از لی جون چین و هوآن هوا لیو دو وزنه بردار چینی در رده سوم جای گرفت.
برخلاف جوادی دیگر ملی پوشان کشورمان از جمله حسین سلطانی ، محمد زارعی ، امیر حقوقی ، رضادهدار ، مهدی کرمی ، پیمان جان و آیت شریفی در حد و انتظار دراین مسابقات ظاهر نشدند و تنها علی داودی فوق سنگین کشورمان بود که به رکوردهای تمرینی خود در این مسابقات رسید.
بدون تردید در صورتی که ملی پوشان وزنه برداری کشورمان به حدنصاب های خود در تمرینات می رسیدند تیم کشورمان بااقتدار عنوان قهرمانی را کسب می کردند.
چرایی ناکامی ملی پوشان وزنه برداری ایران از زدن وزنه هایی که تعیین کننده وضعیت آنان در میان برترین اوزان مختلف بود ، پرسشی است که نصیرشلال سرمربی تیم ملی وزنه برداری ایران در آستانه حضور تیم کشورمان در رقابتهای وزنه برداری بازی های آسیایی هانگ ژو باید به آن بدهد.
با پایان رقابتهای جهانی عربستان ، نصیرشلال ۱۵ روز فرصت دارد که به شرایط و وضعیت تیم ایران سروسامان دهد و هفت نفر از آنان را برای شرکت در رقابتهای وزنه برداری بازی های آسیایی هانگ ژو آماده کند.
نصیرشلال پیش از این حسین سلطانی ، میرمصطفی جوادی ، امیر حقوقی ، رضا دهدار ، مهدی کرمی ، آیت شریفی و علی داودی را برای شرکت در بازی های آسیایی هانگ ژو انتخاب کرده بود.
ملی پوشان وزنه برداری ایران با پایان رقابتهای جهانی عربستان ، عازم چینی خواهند شد و تمرینات خود را بار دیگر آغاز خواهند کرد تا در این رویداد مهم شرکت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید