#خاطرات_هاشمی_رفسنجانی

١۶ مرداد ١٣٧٩

🔹آقای [محمدباقر] نوبخت، نماینده رشت در مجلس آمد. گفت، خطبه‌های جمعه اخیر شما، تأثیر زیادی در محافل مستقل سیاسی و اقتصادی داشته و گزارش حوادث امروز مجلس را داد. گفت، در جلسه دیروز عصر، اختلافات حل نشد، ولی هیئت‌رئیسه طرح مطبوعات را از دستور بیرون آورد و امروز پیش از علنی و رسمی شدن جلسه، آقای [مهدی] کروبی [رئیس مجلس]، با توضیحات زیاد، نامه آیت‌الله خامنه‌ای را خواند که نوشته‌اند، مسئله مطبوعات حساس است و قانون قبلی، بخشی از مشکلات را حل کرده و تغییر آن قانون فعلاً نه مشروع است و نه مصلحت. نمایندگان تند چپ و [حزب] مشارکت ناراحت شدند و پس از رسمی‌شدن جلسه و خوانده نشدن طرح در دستور جلسه، اکثرشان جلسه را ترک کردند و از رسمیت انداختند، ولی پس از مدتی مراجعت کردند و با اخطارهای مکرر آیین‌نامه‌ای، رئیس مجلس را وادار کردند که نامه رهبری را در جلسه علنی بخواند و از صدا[ی جمهوری اسلامی (رادیو)] پخش شود؛ لابد به منظور اعلان به مردم که آنها وظیفه خودشان را انجام داده‌اند و رهبری مانع کار شدند.

🔹 در بین اخطارها، اخطار آقای [رجبعلی] مزروعی [نماینده اصفهان]، تند بوده و گفته، رهبری چنین حقی ندارند و آقای [محمد] رشیدیان [نماینده آبادان] هم تعبیر موهنی نسبت رهبری داشته و گفته، می‌خواهم به آقای خامنه‌ای تذکر شرعی بدهم و جمعی از نمایندگان با عصبانیت به او حمله کرده‌اند و مجلس متشنج شده است. آقای کروبی، از ولایت مطلقه خوب دفاع کرده و تشبیه به اقدامات مشابه امام کرده و جمعی از چپ‌ها هم با مشارکتی‌ها مخالفت کرده‌اند و عملاً دوم خردادی‌ها، دچار اختلاف و شکاف شده‌اند؛ گرچه در این میان، برای رهبری گران تمام می‌شود و نیز عذرخواهی‌ کرد از اینکه در انتخابات مجلس، به من اصرار کرده‌اند که نامزد شوم و در عمل نتوانسته‌اند کار زیادی انجام دهند. گفت، حزب اعتدال [و توسعه]، هنوز در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری تصمیمی نگرفته است.

🔹آقای [موسی] قربانی، نماینده قائنات آمد. ایشان هم ماجرای مجلس را شبیه آقای نوبخت تعریف کرد و اضافه کرد، سخنان آقای کروبی، در جلسه غیررسمی، راهنمایی بود برای چپ‌ها که در جلسه رسمی تذکر بدهند. آقای نوبخت هم گفت، اظهارات آقای کروبی در جلسه غیررسمی خوب نبود. آقای قربانی، نگران ادامه پیگیری مشارکتی‌ها است. برای تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی در قائن استمداد کرد.

🔹آقای مسیح مهاجری [مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی] آمد. از خطبه‌های جمعه من قدردانی کرد و از اقدام قاطع آیت‌الله خامنه‌ای در مورد طرح مطبوعات، اظهار خوشحالی نمود و لزوم پیگیری این سیاست را تأکید کرد و برای منصرف‌ساختن آقای خاتمی از ریاست‌جمهوری آینده -که آن را به صلاح نمی‌داند- چاره‌جویی نمود و خواست بفهمد که من آمادگی نامزد شدن را دارم یا نه که جواب منفی شنید.

🔹آقای دکتر علی لاریجانی [رئیس سازمان صداوسیما] آمد. از بحث‌های امروز مجلس، ابراز رضایت کرد و پیشنهاد داشت که موج پیام حمایت از اقدام رهبری برپا شود و مجلس خبرگان هم بیانیه بدهد. گفت، سیاست صداوسیما این است که تشنج‌خواهی مشارکتی‌ها را علنی‌تر کنند و بوق‌های تبلیغاتی علیه اقدام رهبری در سطح جهان فعال می‌شود و باید در داخل اجازه مخالفت رسانه‌ها را نداد.

🔹بلافاصله پس از حوادث مجلس، گزارش‌ها و تحلیل‌های خارجی علیه اقدام رهبری آغاز شد. تقریباً همه خبرگزاری‌های مهم، آن را به عنوان سرکوب آزادی‌ها در مجلس و حمایت از جناح راست تفسیر کردند و بی‌سابقه خواندند. علی کشتگر، از سران کمونیست‌ها، آن را تشبیه به توپ بستن مجلس توسط محمدعلی‌شاه قاجار کرد. امشب پیام تأیید آقای [احمد] جنتی و نیز شورای نگهبان و بسیج دانشجویی دانشگاه تهران منتشر شد و ادامه خواهد یافت. مصاحبه‌های زیادی از نمایندگان از صداوسیما پخش شد و نوعاً در تأیید و حتی آقای رشیدیان هم تأیید کرد؛ مثل اینکه ترسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید