🔹ایندیپندنت فارسی در گزارشی انتقادی مدعی شده؛ جو بایدن علاوه بر آزاد‌سازی دارایی‌های بلوکه‌شده، ممکن است به تمام تحقیق‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد تخلف‌های هسته‌ای پیشین و فعلی ایران پایان بدهد.

در این گزارش آمده است:

🔹به نظر می‌رسد دولت بایدن در نظر دارد با جمهوری اسلامی به توافق برسد و در قبال آزادی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران، بیش از ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران را آزاد کند و همچنین از تخلف‌های برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی چشم‌پوشی کند.

🔹این در حالی است که در فوریه سال جاری، گزارش‌ها حاکی از آن بود که ایران اقدام به غنی‌سازی اورانیوم تا ۸۴ درصد کرده است. به گزارش اورشلیم پست، در ماه جاری نیز عکس‌های محرمانه‌ به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که ایران در حال حفر تونل در تاسیسات هسته‌ای نطنز است‌ــ به نظر می‌رسد تونل‌ها آن‌قدر عمیق است که حمله نظامی آمریکا یا اسرائیل را تاب بیاورد. به عقیده نویسنده اورشلیم پست، این امر نشانه‌ای روشن است که ایران از تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای دست برنداشته است.

🔹با وجود این، جو بایدن علاوه بر آزاد‌سازی دارایی‌های بلوکه‌شده، ممکن است به تمام تحقیق‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مو رد تخلف‌های هسته‌ای پیشین و فعلی ایران پایان بدهد

🔹جان هانا و ریچارد گلدبرگ، از بنیاد دفاع از دموکراسی، در هفته جاری هشدار دادند چنین اقدامی «بد و حتی از روی استیصال خواهد بود، توافقی که از موضع ضعف آمریکا است.»

🔹به گفته آنها، دولت بایدن دنباله‌رو سیاست دولت اوباما است زیرا مایل نیست از طریق دیپلماسی فشار و اقدام قهرآمیز، آنچه لازم است انجام دهد تا جلو برنامه هسته‌ای ایران را بگیرد.

🔹به عقیده هانا و گلدبرگ، بایدن بیمناک است که اگر ایران به پیشرفت برنامه هسته‌ای‌اش ادامه دهد، آمریکا یا اسرائیل ناچار شوند روی حرفشان بمانند و از طریق اقدام نظامی جلوی ایران را بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید