🔹شرکت نکردن در انتخابات مشکلی را حل نمی‌کند. عده‌ای می‌گویند اگر در انتخابات شرکت نکنیم و آمار شرکت‌کنندگان کاهش پیدا کند مسئولان متوجه و متنبه می‌شوند و در انتخابات‌های بعد جبران می‌کنند. در سال ۹۸ در انتخابات ۴۲ درصد واجدان شرایط شرکت کردند ولی مسئولان متنبه نشدند و در سال ۱۴۰۰ انتخابات با مشارکت ۴۸ درصدی برگزار شد. پس کاهش مشارکت تأثیر نداشت.

🔹یک مجلس با تصویب برجام موجب رشد اقتصادی و رفاه مردم شد و مجلس یازدهم با مصوبه آذر ۹۹ راه برجام را سد کرد وگرنه برجام در اسفند ۹۹ اجرایی و عملیاتی می‌شد. این فرق دو مجلس ‌است.

🔹دولت یازدهم ظرف دو سال تورم را تک‌رقمی کرد و دو سال و نیم تک‌رقمی نگه داشت؛ یک دولت هم بعد از دو سال از تورم ۴۰ درصدی خارج نشده است. پس انتخاب مجلس و دولت در زندگی مردم و منافع ملی تأثیرگذار است.

🔹مشکلی که ما در سال ۹۸ و ۱۴۰۰ با آن مواجه شدیم به مساله آزادی در انتخابات و حضور کاندیداهای صلاحیت‌دار با طرز فکرهای مختلف و آزادی احزاب و گروه‌ها و رقابت سالم در جامعه برمی‌گردد.

🔹عملکرد مجلس خبرگان برای مردم چندان ملموس نیست چون جلساتش غیرعلنی و اسنادش محرمانه است و سخنرانی‌ها و مطالب و کمیسیون‌های آن محرمانه است. درحالی که اگر نظام انتخاباتی وجود دارد تا مردم به یک نهاد رأی دهند، باید به نحوی آگاه شوند که آن نهاد چه کار می‌کند و امکان نقد و ارزیابی عملکرد نمایندگانی که رأی آوردند وجود داشته باشد.

🔹در سال ۸۲ نظر مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور این بود که بنده مسئول پرونده هسته‌ای شوم. دلیلش این بود که در سال ۸۲ تا مرز ارسال پرونده ایران به شورای امنیت و جنگ پیش رفتیم.

🔹همین برجام نیمه‌جان دو کار مهم انجام داد، در ۲۰۲۰ تحریم تسلیحاتی و امسال تحریم موشکی را برداشت.

🔹بزرگانی بودند که آن‌ها را از دست دادیم و متأسفانه نتوانستیم افرادی را پرورش دهیم که جایگزین آن‌ها شوند. کسی نتوانست جایگزین آقای بهشتی، مطهری و هاشمی شود. این یکی از نقص‌هایی است که داریم.

🔹مجوز راهپیمایی در قانون برای اینست که وزارت کشور اجازه دو راهپیمایی در یک زمان و یک مکان ندهد و درباره شعارها و پلاکاردهای آن نظر بدهد و امنیت راهپیمایان را تضمین کند اما راهپیمایی حق طبیعی گروه‌ها و مردم است.

دیدگاهتان را بنویسید