فرهیختگان نوشت:

🔹اگر قرار باشد دو ویژگی اصلی را از انتخابات ۱۴۰۲ ذکر کنیم، می‌توانیم تکثر لیست‌های انتخاباتی و انفعال کمپین‌های انتخاباتی را ذکر کنیم.

🔹علاوه‌بر نظرسنجی‌ها وضعیت فعال‌تر احزاب نیز این نوید را می‌دهد در انتخابات رغبت بیشتری برای مشارکت در انتخابات به‌وجود بیاید. تکثر فهرست‌های انتخاباتی در انتخابات ۱۴۰۲ به‌حدی است که تا یک روز قبل از پایان مهلت تبلیغات همچنان فهرست‌های جدیدی منتشر می‌شدند. 

🔹حضور فعالانه اصلاح‌طلبان از آن جهت قابل توجه است که بدانیم جبهه اصلاحات به‌عنوان تشکیلات اصلی اصلاح‌طلبان اعلام کرده بود در انتخابات فعالیت نخواهد کرد. اینکه احزاب تابع این جبهه با وجود چنین بیانیه‌ای خارج از چهارچوب آن عمل می‌کنند به این معنی است که مزیتی را در آن سیاسی کرده و برای پیروزی و تداوم حیات سیاسی خود به آن نیازمند هستند.

🔹بانیان کمپین‌های تحریم احتمالا به دو دلیل از چنین کاری در انتخابات ۱۴۰۲ صرف‌نظر کرده‌اند؛ اول آنکه بیم آن را داشته‌اند که با مشارکت مطلوب کمپین‌شان به نتیجه نرسیده و شکست خورده تلقی شود و دوم هم اینکه نمی‌خواهند مبادا در فضای فعلی با ایجاد کمپین تحریمی در جامعه ایجاد دوقطبی بر سر رأی دادن و ندادن ایجاد کرده و با‌انگیزه بخشیدن به صاحبان رأی‌های تقابلی تنور مشارکت را داغ‌تر کنند.

🔹اینکه علی لاریجانی با وجود تکذیب فعالیتش در انتخابات و ائتلافش با روحانی به یکباره وارد کارزار می‌شود و حسن روحانی نیز پس از رد‌صلاحیت در مجلس خبرگان بر رأی اعتراضی و اجتناب از رأی ندادن تاکید می‌کند، امر مثبتی است که می‌تواند در رونق تنور انتخابات موثر باشد اما هم‌زمان این گزاره را اثبات می‌کند اصلاح‌طلبان به همراه حسن روحانی، علی لاریجانی با چراغی خاموش و موتوری روشن حرکت نامحسوس خود را آغاز کرده بودند. به همین دلیل نیز بدون حمایت علنی، لیستی تحت عنوان صدای ملت منتشر کردند تا در‌صورت امید به پیروزی کارزار خود را منسجم‌تر کنند.

🔹با افزایش تمایل جامعه به مشارکت در انتخابات و تکثر فهرست‌ها در جبهه اصولگرایان، حال امید پیروزی نیز در فضای اصلاح‌طلبان میانه‌رو به‌وجود آمده است، لذا روحانی و لاریجانی کم‌کم سوی چراغ تبلیغات را نیز به‌سمت بالا گرفته و عریان‌تر کنش نشان می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید