🔹غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی به تازگی ادعا کرده است که ریز فروش نفت در چند سال اخیر را دارد و از سال ۱۴۰۰ به بعد ۲۲ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته‌ایم که حداقل و کف آن باید بالای ۴۰ میلیارد دلار می‌بود، یعنی ما در چند مرحله برای فروش نفت تخفیف می‌دهیم.

روزنامه ایران نوشت:

🔹انتشار اطلاعات گمراه‌کننده در مورد نحوه فروش نفت خام توسط دولت در حالی انتشار می‌یابد که بنا بر اعلام رسانه‎‌های بین‌المللی، ایران بیش از هر زمان دیگری در ۶ سال گذشته نفت صادر می‌کند و درآمد ایران سالانه به ۳۵ میلیارد دلار رسیده است.

🔹 ظاهراً آقای نماینده سابق علاوه بر مراجع خارجی، حتی آمار داخلی را نیز به درستی بررسی نمی‌کند. براستی آیاجعفرزاده ایمن‌آبادی با این دروغ‌پردازی‌ها آب به آسیاب دشمن نمی‌ریزد؟

🔹هرچند در شرایط تحریم و به دلیل ایجاد ریسک، هزینه صادرات نفت ایران در قالب تخفیف بیشتر می‌شود اما این رقم به هیچ وجه به معنای حراج نیست. به گونه‌ای که حتی خبرگزاری رویترز نیز در یک عقب‌نشینی منطقی، رقم تخفیف هر بشکه نفت ایران را در حدود ۵/۵ الی ۶/۵ دلار و حتی در برخی معاملات به میزان ۴/۵ تخمین می‌زند.

🔹با توجه به قیمت ۸۳ دلاری نفت ایران، این میزان تخفیف کمتر از ۱۰ درصد و حتی نزدیک به ۵ درصد از بهای نفت کشور بوده که در شرایط بازار امری طبیعی است. البته کشورهای غیرتحریمی نیز در برهه‌هایی حاضر به ارائه تخفیف برای افزایش فروش و درآمدزایی نفتی شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید