🔹رویدادهای جهانی مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر قیمت جهانی نفت است. اتفاقاتی که گاهی طلای سیاه را در سراشیبی سقوط و گاهی نیز قیمت آن را سعودی می‌کنند.

🔹در این اینفو به بررسی مهم‌ترین رویدادهایی که بر قیمت جهانی نفت در سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ تاثیرگذار بوده‌اند، پرداخته‌ایم.

🔹در سال ۲۰۲۱، آمریکا برای کاهش قیمت نفت پس از کرونا، ۵۰ میلیون بشکه از ذخایر نفتی خود را آزاد کرد که این کار موجب عقب‌نشینی قیمت نفت به زیر ۸۰ دلار شد‌.

🔹در همان سال دولت اوکراین درباره‌ی حمله روسیه هشدارهایی به جامعه جهانی داد. خبر احتمال حمله نظامی روسیه به اوکراین نیز موجب افزایش قیمت نفت شد.

🔹بازار جهانی نفت سال ۲۰۲۲ با تلاطم‌های بسیاری آغاز کرد. جنگ روسیه و اوکراین قیمت نفت را به بیش از ۱۲۰ دلار یعنی بالاترین قیمت در سال‌های اخیر رساند.

🔹دولت بایدن برای کاهش قیمت نفت، دوباره دستور آزادسازی ۱۸۰ میلیون بشکه از ذخایر نفتی آمریکا را صادر کرد، انجام این کار موجب ‌کاهش قیمت نفت به زیر ۱۱۰ دلار شد.

🔹پس از این اقدام آمریکا، اوپک پلاس نیز ۲ میلیون بشکه در روز تولید خود را کاهش داد که با انجام این کار قیمت نفت به زیر ۱۰۰ دلار عقب‌نشینی کرد.

🔹در سال ۲۰۲۳ دوباره اوپک پلاس تصمیم به کاهش ۱.۶۶ میلیون بشکه در روز گرفت که این‌بار قیمت نفت به زیر ۹۰ دلار رسید.

🔹پس از اوپک پلاس، نوبت به عربستان رسید که نفت خود را به یک میلیون بشکه در روز کاهش دهد و قیمت نفت با این اقدام نزدیک به ۷۰ دلار رسید.

🔹روس‌ها نیز با کاهش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای نفت به‌صورت روزانه قیمت نفت را به مرز ۸۰ دلار نزدیک کردند.

🔹اوج قیمت نفت در سال ۲۰۲۳، ۹۷ دلار بود که پس از وقوع جنگ غزه قیمت نفت به حدود ۹۰ دلار عقب‌نشینی کرد، حال باید دید طلای سیاه با چه نرخی سال ۲۰۲۳ را به پایان خواهد رساند.

دیدگاهتان را بنویسید