خسرو کفیلی

نواب نصیرشلال سرمربی جدید تیم ملی وزنه برداری ایران به همراه بهمن زارع و وحید ربیعی دو دستیارش در آستانه اعزام تیم کشورمان به رقابتهای آسیایی کره جنوبی ، از دعوت شدگان به اردوی آمادگی تیم ملی در آکادمی ملی المپیک رکوردگیری به عمل آورد.
نصیرشلال که با انتخاب سجاد انوشیروانی به ریاست فدراسیون وزنه برداری به این سمت برگزیده شد ، اوایل فروردین ماه گذشته از ۱۸ وزنه بردار به نام های علی داودی، آیت شریفی، علیرضا یوسفی، علی هاشمی، مهدی کرمی، امیر عزیزی، سهراب مرادی، رضا دهدار، رضا بیرالوند، کیانوش رستمی، ایوب موسوی، مصطفی جوادی، حسین سلطانی، حافظ قشقایی، علیرضا اسفندیاری، علیرضا معینی، مسعود ممیوند و پوریا اکبری برای شرکت در این اردو دعوت کرده بود که از میان این دعوت شدگان تنها حافظ قشقایی در این رکوردگیری شرکت نکرد.
عدم حضور قشقایی ملی پوش دسته ۶۱ کیلوگرم در این رکوردگیری که حکم انتخابی تیم ملی وزنه برداری ایران برای شرکت در رقابتهای آسیایی کره جنوبی را داشت سووال برانگیز بود.
سرمربی تیم ملی وزنه برداری ایران که پیش از این فهرست اسامی ۱۲ ملی پوش وزنه برداری ایران که از میان آنان دو نفر ذخیره هستند برای شرکت در رقابتهای آسیایی که در شهر جینجو کره جنوبی برگزار می شود به کنفدارسیون وزنه برداری آسیا ارسال کرده بود ، اجازه حضور چهار وزنه بردار جوان کشورمان به نام های مسعود ممیوند ، علیرضا معینی ، علیرضا اسفندیاری و پوریا اکبری را نیز در این رکوردگیری صادر کرد تا این وزنه برداران در کناره بزرگان این رشته ورزشی ضمن رقابت با آنان بر تجربیات خود بیفزایند.
کادر فنی تیم ملی وزنه برداری ایران در این رکوردگیری که با حضور بزرگانی همچون حسین رضازاده ، حسین توکلی ، بهداد سلیمی و کمال موسوی برگزار شد با چیدمان ملی پوشان در سه گروه زمینه حضور آنان را بر روی تخته و رقابت با یکدیگر برای تعیین تیم اعزامی به کره جنوبی فراهم کرد.
پوریا اکبری و حسین سلطانی در دسته ۸۱ کیلوگرم ، میرمصطفی جوادی در دسته ۸۹ کیلوگرم ، سید ایوب موسوی ، رضا بیرالوند و کیانوش رستمی در دسته ۹۶ کیلوگرم در گروه اول ، علیرضا معینی در دسته ۹۶ کیلوگرم ،‌سهراب مرادی .، رضا دهدار در دسته ۱۰۲ کیلوگرم ، علی هاشمی ، مهدی کرمی و امیر عزیزی در دسته ۱۰۹ کیلوگرم در گروه دوم و مسعود ممیوند ، در دسته ۱۰۹ کیلوگرم ، علی داودی ، علیرضا یوسفی ، آیت شریفی و علیرضا اسفندیاری در دسته به اضافه ۱۰۹ کیلوگرم در گروه سوم در این رکوردگیری شرکت کردند.
حضور سهراب مرادی و کیانوش رستمی دارندگان مدال های طلا بازی های المپیک ریودوژانیرو و رقابت سه غول وزنه برداری ایران در دسته به اضافه ۱۰۹ کیلوگرم گرمی بخش این رقابتها بود که با حضور اندک حاضران در سالن انجام شد.
سهراب مرادی چهره پر فروغ وزنه برداری ایران که پس از ماه ها دوری از مسابقات به علت مصدومیت وانجام جراحی بر روی کتف مصدومش بار دیگر فرصت آن را پیدا کرد تا در این رکوردگیری شرکت کند با حدنصابهای ثبت شده نشان داد هنوز هراس دارد که بار دیگر دچار مصدومیت شود.
مرادی که برای پوشیدن دوبنده تیم ملی وزنه برداری ایران با رضا دهدار ملی پوش دسته ۱۰۲ کیلوگرم و دارنده چندین مدال جهانی رقابت می کرد با اینکه در حرکت یک ضرب با زدن وزنه ۱۶۰ کیلوگرم ۱۰ کیلوگرم از حریف قدرتمند خود عقب ماند ولی در حرکت دوضرب با مهار وزنه ۲۱۰ کیلوگرم پنج کیلوگرم عقب ماندگی خود را جبران کرد و با حدنصاب مجموع ۳۷۰ کیلوگرم به کار خود خاتمه داد.
این وزنه بردار در حرکت سوم دو ضرب خود به سادگی وزنه ۲۲۰ کیلوگرم را به روی سینه کشید ولی از زدن آن به توصیه کادر فنی تیم ملی امتناع کرد.
کیانوش رستمی دیگر وزنه بردار پر افتخار کشورمان که همچنان تمریناتش را به تنهایی انجام می دهد در این رکوردگیری در یک دسته بالاتر با رضا بیرالوند و سید ایوب موسوی به رقابت پرداخت و با حدنصاب مجموع ۳۶۵ کیلوگرم به کار خود پایان داد.
رستمی در حرکت یک ضرب دسته ۹۶ کیلوگرم با مهار وزنه ۱۶۵ کیلوگرم هفت کیلوگرم موسوی و ۹ کیلوگرم بیرالوند را جا گذاشت .
این وزنه بردار در حرکت سوم خود به وزنه ۱۷۵ کیلوگرم یورش برد ولی موفق به مهار آن نشد.
رستمی در حرکت دو ضرب خود پس از آنکه مقابل وزنه ۲۰۰ کیلوگرم متوقف شد این وزنه را در حرکت دوم مهار کرد و در حرکت سوم نتوانست وزنه ۲۱۰ کیلوگرم را بالای سر قرار دهد و با حدنصاب ۳۶۵ کیلوگرم بالاتر از دو حریف خود قرار گرفت.
علیرضا یوسفی ، آیت شریفی و علی داودی سه وزنه بردار دسته به اضافه ۱۰۹ کیلوگرم کشورمان نیز رقابت نفس گیری را دراین دسته به نمایش گذاشتند که پیروز این میدان آیت شریفی بود.
آیت شریفی در حرکت یک ضرب این دسته با زدن وزنه ۱۹۲ کیلوگرم هفت کیلوگرم از داودی و ۱۲ کیلوگرم از یوسفی پیش افتاد.
این وزنه بردار در حرکت دو ضرب این دسته زمانی که داودی با مهار وزنه ۲۴۱ کیلوگرم به کار خود خاتمه داد و یوسفی نتوانست وزنه ۲۴۶ کیلوگرم را مهار کند با بلند کردن وزنه ۲۴۲ کیلوگرم و رسیدن به حدنصاب مجموع ۴۳۲ کیلوگرم پیروز رقابتهای این دسته شد.
علیرضا یوسفی وزنه بردار جوان کشورمان که رکورددار حرکت دو ضرب جوانان جهان نیز هست با زدن وزنه ۲۴۰ کیلوگرم یک کیلوگرم رکورد حرکت دو ضرب جوانان جهان را نیز بهبود بخشید.
در دیگر رقابتهای این رکوردگیری حسین سلطانی ، میر مصطفی جوادی ، امیر عزیزی ، علی هاشمی و مهدی کرمی نیز چهره خوبی از خود به نمایش گذاشتند.
با پایان این رکوردگیری ، نواب نصیرشلال سرمربی تیم ملی وزنه برداری ایران و دستیارانش پس از بررسی های لازم و توجه به برخی از ملاحضات از جمله ایجاد بستر لازم برای تمامی امیدهای وزنه برداری ایران به منظور اخذ سهمیه حضور در بازی های المپیک ۲۰۲۴ پاریس ، نسبت به تعیین نفرات اعزامی تیم ملی وزنه برداری کشورمان به رقابتهای آسیایی کره جنوبی که حکم گزینشی این بازی ها را نیز دارد ، اقدام خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید