روزنامه گاردین در گزارشی از تقلای لندن و واشنگتن برای پرونده‌سازی علیه ایران به دلیل مشارکت نظامی در جنگ اوکراین خبر داد و به نقل از مقام‌های امریکایی نوشت که ایران در حال تبدیل شدن به یک کشور پیشرو در زمینه تولید پهپادهای ارزان‌قیمت و مرگبار است.

زنگ خطر درباره ایران در شورای امنیت

رویداد۲۴ دولت‌های امریکا و بریتانیا تلاش می‌کنند با اتهام‌زنی به ایران درخصوص ارسال سلاح به یمن و روسیه، برای ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد پرونده‌سازی کنند.

لندن و واشنگتن در تازه‌ترین تلاش‌های خود برای افزایش فشار‌ها بر ایران، تصمیم گرفته‌اند ایران را متهم به نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، از جمله قطعنامه‌های تحریم تسلیحاتی یمن و قطعنامه ۲۲۳۱ با ارسال پهپاد به روسیه کنند.

روزنامه گاردین، روز سه‌شنبه به نقل از مقام‌های اطلاعات دفاعی امریکا نوشته است که امریکا در حال خارج کردن اسناد از حالت طبقه‌بندی است تا شواهدی واضح از ارسال پهپاد‌های ایرانی به روسیه ارایه دهد. این گزارش به نقل از مقام‌های امریکایی مدعی می‌شود که ایران در حال تبدیل شدن به یکی از اصلی‌ترین تامین‌کنندگان پهپاد‌های ارزان‌قیمت در جهان است.

این گزارش یک روز بعد از آن منتشر می‌شود که مقام‌های بریتانیایی اعلام کردند که قصد دارند در شورای امنیت سازمان ملل متحد ایران را به نقض قطعنامه‌های تحریم تسلیحاتی یمن متهم کنند. هم امریکا و هم بریتانیا اعلام کرده‌اند که قصد دارند حمایت بین‌المللی برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران کنند. این درحالی است که مقام‌های اتحادیه اروپا هم روز گذشته اعلام کردند که قصد دارند بسته تحریمی جدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران تدوین کنند.
پرونده‌سازی امریکا علیه ایران در مساله پهپاد‌های انتحاری روسیه

روزنامه گاردین در گزارشی از تقلای لندن و واشنگتن برای پرونده‌سازی علیه ایران به دلیل مشارکت نظامی در جنگ اوکراین خبر داد و به نقل از مقام‌های امریکایی نوشت که ایران در حال تبدیل شدن به یک کشور پیشرو در زمینه تولید پهپاد‌های ارزان‌قیمت و مرگبار است.

به گزارش ایرنا، مقام‌های امریکایی که گاردین نامی از آن‌ها نبرده است، ادعا کرده‌اند که ایران از جنگ اوکراین به عنوان ویترینی برای عرضه فناوری‌های خود در زمینه پهپاد استفاده می‌کند. «یافته‌های آژانس اطلاعات دفاعی نشان دادند که چگونه ایران از یک بازیگر پهپادی در منطقه خاورمیانه به مهم‌ترین حامی نظامی مسکو در جنگ تبدیل شده است.»

این نشریه انگلیسی افزود: یکی از مقامات امریکایی، تهران را به عنوان یک کشور پیشرو در تولید پهپاد‌های ارزان‌قیمت و بسیار موثر توصیف کرد. گاردین در ادامه، با تکرار ادعای بی‌اساس مشارکت نظامی ایران با روسیه در جنگ اوکراین و بازخوانی گزارش ادعایی که اخیرا درباره ارسال محموله جدید پهپاد‌های ایرانی با قایق و هواپیمای دولتی به روسیه منتشر کرد، نوشت: اگرچه عرضه پهپاد‌های ایرانی به مسکو برای استفاده در جنگ علیه اوکراین مدت‌هاست که در بسیاری به عنوان واقعیت تلقی می‌شود، اما مقامات امریکایی تاکید کردند که هدف آن‌ها متقاعد کردن افراد بدبین در بین مخاطبان جهانی در مورد عمق اطلاعاتی است که ایالات‌متحده در مورد محموله‌های پهپاد‌های ایران جمع‌آوری کرده است.

طبق این گزارش ادعایی، «ایران سه مدل پهپاد به روسیه عرضه کرده است: پهپاد‌های کامیکاز یک‌بار مصرف شاهد ۱۳۱ و ۱۳۶ که توسط مسکو به عنوان جایگزین ارزان‌تر برای موشک‌های کروز استفاده می‌شود و پهپاد چندمنظوره مهاجر-۶ که می‌تواند برای جمع‌آوری اطلاعات و حمل محموله موشک عمل کند.» گاردین به نقل از مقام‌های امریکایی مدعی شد که واشنگتن به دنبال حمایت گسترده‌تری برای وضع تحریم‌ها علیه ایران به دلیل عرضه پهپادهایش به روسیه است.

دیدگاهتان را بنویسید