✍️مهدی علیخانی
دکترای روابط بین الملل

سخنان امروز سيدحسن نصرالله، رسانه ها، جريان ها و افرادى را غافلگير كرد كه از زمان اعلام خبر سخنرانى دبيركل حزب الله، با ساعت شمار معكوس آغاز جبهه اى جديد در جنگ را وعده مى دادند.

در نقطه مقابل، براى آنانى كه تحولات منطقه و حوزه مديترانه را از گذشته تا به امروز به صورت غير احساسي و غيرهيجانى دنبال مى كنند، سخنان نصرالله همانى بود كه انتظار مى رفت: فلسطينى خواندن عمليات الاقصى و عدم اطلاع جريان مقاومت از آن، و وابسته ساختن تصميمات حزب الله و مقاومت به تحولات پيش رو.

قبلا نوشته بودم رويكرد احساسى و ژورناليستى ممكن است در زمان كوتاه هيجان بيافريند اما بلافاصله موجب سرخوردگى عاملان و مخاطبان آن مى شود. متاسفانه آسيب اين رويكرد اين بار فراتر بود و آن اينكه به واسطه بالا بردن سطح توقعات از نتيجه قابل پيش بينى سخنرانى دبيركل حزب الله، سخنان مهم و تعيين كننده او را در نظر مخاطبان طيف خود خنثى كردند.

سخنان نصرالله چون هميشه معنادار و منطبق با واقعيات، و نه براساس احساسات طرح شد. براى درك بيشتر موضوع خوب است تحولات جنگ و مواضع او در جريان و پس از جنگى كه دستاوردهاي مهمى براى حزب الله و مقاومت در منطقه داشت دوباره مرور شوند.

برغم برخى نظرات و مواضع، شخصا از زمان عمليات اخير، ضمن تاكيد براينكه سمت و سوى جنگ غزه مى تواند طيف گسترده اى از احتمالات حتى سناريوى كمتر محتملى چون گسترش منطقه درگيرى و بازيگران درگير را داشته باشد، بر عدم ورود حزب الله به جنگ مگر تحقق شرايطى كه فعلا غيرمحتمل است، تاكيد مى كردم (فارغ از درگيرى هاى پراكنده مرزى كه مورد انتظار و قابل توجيه است).

در حال حاضر گسترش جنگ اگر چه موجب گشايش جبهه هاى جديد به زيان اسرائيل مى شود اما ممكن است در نهايت فرصتى براى طيف نتانياهو و جريان افراطى اين رژيم براى رهايى از باتلاقى كه در آن گرفتار شده اند، شود. و على القاعده ايران و حزب الله به اين موضوع آگاهى يافته اند و براساس اين درك عمل مى ك

دیدگاهتان را بنویسید