سعید حجّاریان توضیح داد: رخنه اطلاعات چگونه صورت می‌گیرد؟
اگر تحلیلی منسجم و مبتنی بر اطلاعات و اخبار آشکار تحصیل شد آنگاه می‌توان آن را با اطلاعات درز داده شده احتمالی قیاس کرد. فی‌الواقع باید گفت تحلیل‌گر/کنش‌گر نباید خود را برای کسب اخبار سرّی و محرمانه به آب و آتش بزند.

سعید حجاریان فعال سیاسی اصلاح‌طلب در یادداشتی در روزنامه اعتماد تحت عنوان “رخنه اطلاعات” و “در اولویت تحلیل براساس اطلاعات آشکار و رسمی” به بررسی برخی مباحث امنیتی پرداخت و نوشت:
کانال عصر ایران در تلگرام

می‌گویند اگر می‌خواهید خبری پخش شود، کافی است آن را به کسی بگویید و قسمش‌ دهید الْمجالِسُ بِالْامانه و او را حذر دهید که مبادا آنچه را شنیده است، به دیگران منتقل کند. فردا می‌بینید همه شهر از ماجرا خبر دارند.

مدتی است در کشورمان فایل‌هایی از قبیل متن و صوت و تصویر – همان‌هایی که گویا خواندن و شنیدن و دیدن‌شان برای اغیار جایز نبوده است- در فضای عمومی منتشر می‌شود، از طرفی بحث‌هایی هم ناظر به تبادل اطلاعات مطرح شده است. در این یادداشت می‌خواهم به چرایی درز اطلاعات، کیفیت و چگونگی مواجهه با آن بپردازم.
۳ میلیون تومان تخفیف جشنواره کاشت مو و ابرو

۳ میلیون تومان تخفیف جشنواره کاشت مو و ابرو

در گام نخست ضروری است درباره چند مولفه تامل کنیم. در مثال ابتدای نوشته دو مولفه واجد اهمیت قابل استخراج است:

اول تعداد ناشرین و دوم ضریب نفوذ.

براساس این دو سنجه می‌توان «اخبار» را محک زد. بعضی اوقات تعداد ناشرین بسیار است اما به‌دلیل ارزش نازل «اطلاعات» موجود در خبر، ضریب نفوذ چندان قابل اعتنا نیست.

این وضعیت به‌طور ویژه درباره «تحلیل»ها صدق می‌کند؛ تحلیل‌هایی که بعضا فاقد «اطلاعات» هستند و صرفا معلومات و تراوشات ذهنی افراد را فارغ از صلاحیت علمی و تجربی‌شان بیان می‌کنند. برعکس، بعضی اوقات با اخباری ارزشمند و مبتنی بر «اطلاعات» مواجه می‌شویم که از قدیم گفته‌اند: ‌ای بی‌خبر بکوش که صاحب خبر شوی!

در گام دوم باید پرسید چرا اخبار و اطلاعات رخنه می‌کنند؟

رخنه اطلاعاتی به دلایل متعددی از جمله موارد زیر رخ می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید