وزیر خارجه کشورمان در گفت‌وگویی تفصیلی به مسائل متفاوتی از جمله سفر اخیرش به سوریه و لبنان و پیشنهادات سلطان عمان برای احیای مذاکرات هسته‌ای پرداخت.
سلطان عمان ایده‌هایی برای بازگشت تمام طرف‌ها به توافق هسته‌ای مطرح کرد
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با روزنامه الوفاق در پاسخ به این سوال که اخیرا شاهد تحرکات آمریکایی‌ها در مرزهای سوریه و عراق بودیم، آیا سفر اخیر شما به سوریه و لبنان در راستای تاکید بر ایستادگی ایران در کنار همپیمانانش است، گفت: در واقع ما امروز در سوریه با دو پدیده رو به رو هستیم؛ پدیده اول این است که جهان عرب رویکرد جدیدی نسبت به دمشق دارد و خواهان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، بازگشایی سفارتخانه‌های خود در این کشور و انعقاد توافقات با دمشق در زمینه‌های مختلف است. جهان عرب و روسای دولت‌های عربی و اسلامی در منطقه جایگاه سوریه را به‌خوبی درک می‌کنند زیرا سوریه کشوری است که نمی‌توان آن را از معادلات منطقه حذف کرد. اما از سوی دیگر علیرغم سرعت گرفتن این پدیده مثبت، فعالان بیگانه و دشمنان سوریه به‌ویژه آمریکا فشارهای خود علیه دولت و ملت سوریه را افزایش داده‌اند. من از مقامات سوری در جریان این سفر شنیدم که طرف‌های بیگانه و دستگاه‌های جاسوسی تلاش می‌کنند که گروه‌های تروریستی را به منطقه شرق فرات و ادلب بازگردانند تا از این طریق به سوریه فشار وارد کنند.

وی افزود: قوانین تحمیل شده علیه سوریه از سوی آمریکا موسوم به قانون سزار در حقیقت در راستای افزایش تحریم‌ها است، بنابراین به‌نظر می‌رسد که همه این اقدامات پاسخی از دشمنان سوریه به بازگشت روابط طبیعی دمشق با کشورهای عربی و دیگر کشورهای منطقه است.

دیدگاهتان را بنویسید