🔹اقتصاد اروپا ممکن است دوباره وضعیتی بحرانی پیدا کند. قاره سبز در شرایطی آرام‌آرام از شوک ناشی از جنگ اوکراین خارج می‌شود که خطر گسترش جنگ و افزایش تنش در سطح اروپا این بخش از جهان را تهدید می‌کند. ترور نخست‌وزیر اسلواکی می‌تواند به مثابه سکته دوم اقتصاد اروپا باشد.

🔹دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور سابق روسیه و پیش‌بینی‌کننده جنگ جهانی سوم، هیچ تردیدی در مقایسه قاتل احتمالی رابرت فیکو، نخست‌وزیر اسلواکی با مرد جوانی که آتش جنگ جهانی اول را در اروپا آغاز کرد، نداشت.

🔹 به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، مدودف در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: فردی که به فیکو، یک رهبر ملی‌گرا که طرفدار روابط دوستانه با روسیه است، شلیک کرد، نسخه‌ای از گاوریلو پرینسیپ بود.»

🔹پرنسیپ، ملی‌گرای ۱۹ساله صرب بوسنی بود که با ترور آرشیدوک فرانتس فردیناند در سارایوو در ۲۸ژوئن۱۹۱۴، کلید جنگ جهانی اول را زد؛ جنگی که چرچیل آن را «سخت‌ترین، بی‌رحمانه‌ترین» همه جنگ‌ها خواند. از بسیاری جهات این یک حمله وحشیانه بود.

🔹امپراتوری‌هایی که بین سال‌های ۱۹۱۴ و ۱۹۱۸ در اروپا شکل گرفت، مدت‌هاست که از بین رفته است، همان‌طور که اروپای دیگری جایگزین آن شد و آشویتس را خلق کرد.

🔹به جای آنها، اتحادیه اروپا متشکل از ۲۷عضو، از جمله اسلواکی، با زحمت ساخته شده است، با هدف اصلی غیرممکن کردن جنگ در قاره‌ای که مدت‌ها ویران شده است.

🔹با این حال، درحالی‌که تنها سه هفته به برگزاری انتخابات پارلمان اروپا باقی مانده است، نشانه‌هایی شوم فراتر از افزایش خشونت تیراندازی به فیکو وجود دارد که وضعیت وی همچنان وخیم است. /

دیدگاهتان را بنویسید