سید محمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات در دیدار جمعی از دانشگاهیان:

🔹بعد از انقلاب، ایجاد تشکل‌ها رسما و قانونا منع نشده است، ولی عملا تشکل‌های کار آمدی به وجود نیامده است.

🔹آنچه در عمل پدید آمده، انجمن‌های اسلامی است که متأسفانه برای بسیاری از آنها نیز محدودیت‌ها ایجاد شده است و اگر حاکمیت آنها را نپسندیده است، یا تعطیل شده یا با محدودیت‌ها و فشارهای زیاد مواجه شده‌اند.

🔹به هرحال انجمن‌های اسلامی جای اصناف را نمی‌گیرند. اگر جامعه مدنی و دموکراسی را می‌خواهیم، پیش از هر چیز باید اصناف به رسمیت شناخته شوند. در شرایطی که صنف و سندیکا به معنای واقعی نداشته باشیم، حزب واقعی و فراگیر هم پدید نخواهد آمد یا کارآیی لازم را نخواهد داشت.

🔹در یک جامعه آزاد و مردمسالار، همه بخش های مختلف جامعه باید نمایندگان واقعی خود را داشته باشند تا از حقوق خود دفاع کنند و در سرنوشت جامعه حضور و مشارکت داشته باشند.

🔹انجمن شما باید از حقوق و حرمت همه مدرسان، استادان و حتی دانشجویان با گرایش‌های مختلف دفاع کند. اگر مشکلات و تنگناهایی برای آنها پدید می‌آید و نیز برای کل جامعه، باید آنهارا شناخت، بیان کرد و برای رفع آنها پیشقدم شد حتی هزینه‌هایش را هم پرداخت کرد.

🔹امروز جامعه به لحاظ معیشت، امید به زندگی و برخورداری از یک زندگی قابل قبول، محیط زیستش و… با مشکلات بزرگی رو به روست. شما باید اولین کسانی باشید که این مسائل را می شناسد و به آنها توجه دارد.

🔹شما عنوان «اسلامی» دارید، به همین دلیل باید در شناخت اسلام و تبیین درست نسبت آن با جمهوری و دفاع از همه وجوه آن پیشتاز باشید.

🔹با کسانی که می‌خواهند جمهوری اسلامی را براندازند، به صورت منطقی مقابله کنید و اگر حاکمان نیز از موازین جمهوریت و اسلامیت سازگار با آن عدول کرده یا منحرف شده‌اند، بیان کنید، تذکر دهید و حتی راههای بازگرداندن آنها را به موازین جمهوریت اسلامی جست‌و‌جو کنید و در تحقق ان بکوشید.

دیدگاهتان را بنویسید