🔹مطابق با آخرین آمار استخراج‌شده، در سال 1400 ذخیره معدنی طلای ایران بالغ‌‌‌بر 730تن (طلای محتوی؛ قطعی و احتمالی) بوده است.

🔹این در حالی است که در همان زمان تولید معدنی کمتر از 10تن در سال بود.

🔹ضعف در بهره‌‌‌برداری از ذخایر کم‌‌‌عیار و به‌‌‌خصوص کم‌‌‌عیار سولفیدی به‌‌‌عنوان مهم‌ترین موضوع معدن‌‌‌کاری طلای کشور همواره مورد تاکید و بحث بوده است.

🔹مشارکت با شرکت‌های موفق خارجی در زمینه استحصال طلا، به‌‌‌عنوان یکی از راهکارهای اصلی شروع و توسعه بهره‌‌‌برداری از ذخایر کم‌‌‌عیار سولفیدی در کشور در طرح جامع طلا پیشنهاد شده است.

🔹جذب سرمایه‌گذار غربی در حال حاضر راهکاری عملیاتی نیست؛ اما رویکردی جدی در زمینه رفع برخی موانع داخلی پیداکردن جایگزین برای آنها را میسر خواهد کرد.

🔹از مهم‌ترین چالش‌‌‌های معدن‌‌‌کاری طلا در ایران، می‌‌‌توان به چالش‌‌‌های مربوط به صدور مجوزهای منابع طبیعی و زیست‌‌‌‌‌‌محیطی اشاره کرد.

🔹ذخایری در کشور وجود دارند که بعضا نزدیک به یک‌دهه درگیر کسب مجوز بوده و عملا راکد شده‌‌‌اند.

🔹چالش‌‌‌های مرتبط با معارضان محلی، ضعف زیرساخت‌‌‌ها، به‌‌‌روز نبودن روش‌های اکتشاف و معدن‌‌‌کاری، ضعف ناوگان ماشین‌‌‌آلات معدنی و… از دیگر چالش‌‌‌های مهم صنعت طلا در بخش بالادستی است.

🔹چالش اصلی صنعت طلای کشور را می‌‌‌توان نبود یک نظام جمع‌‌‌آوری، صحت‌‌‌سنجی و انتشار اطلاعات دانست که در بخش بالادستی حل نشدن این چالش می‌‌‌تواند تبعات بعضا غیرقابل جبرانی به همراه داشته باشد.

🔹از جمله ضعف و عقب‌‌‌ماندگی در استخراج ذخایر و تولید طلا را می‌‌‌توان با این موضوع مرتبط دانست.

دیدگاهتان را بنویسید