🔹مشارکت یکی از مولفه‌های یک انتخابات آزاد، عادلانه و سالم است. اگر انتخاباتی با این شرایط برگزار شود طبیعتا نرخ مشارکت بالا می‌رود. اگر انتخابات‌هایی که با مشارکت بالا برگزار شده را با انتخابات‌هایی با مشارکت پایین مقایسه کنیم، یکی از مهم‌ترین مولفه‌های آن تنوع کاندیداها و حضور گرایش‌های مختلف سیاسی در انتخابات بوده‌است.

🔹متاسفانه بعد از تفسیر شورای نگهبان مبنی بر استصوابی بودن نظارت و رویکری که این نهاد پیش گرفت، انتخابات در ایران دو مرحله‌ای شد. یعنی ابتدا شورای نگهبان گزینش اولیه را انجام می‌دهد  و در مرحله دوم مردم از میان کاندیدهای گزینش شده شورای نگهبان انتخاب می‌کنند.

🔹گزینش‌های شورای نگهبان هم اغلب به این صورت بوده که از جریان سیاسی محافظه‌کار گزینه‌های بیشتر را انتخاب کرده و به دلایل واهی جریان منتقد را حذف کرده‌است.

🔹این که مدام گفته می‌شود در همه کشورها نهاد ناظر وجود دارد، درست است اما شکل کارشان به هیچ وجه شبیه به شکل کار شورای نگهبان نیست. در واقع شرایط کاندیداها در دنیا اغلب قابل اندازه‌گیری است اما در انتخابات ما هر چه از گذشته به حال آمدیم، شرایط برای صلاحیت داشتن کاندیداها دشوارتر و غیرشفاف‌تر شده‌است. / امتداد

دیدگاهتان را بنویسید