فردی که خیال «براندازی» در ایران را داشت
«جمشید شارمهد»، شهروند ایرانی–آلمانی که از آمریکا هدایت گروهک تروریستی تندر را برعهده داشت در دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شد.
، «جمشید شارمهد»، سرکرده گروهک تروریستی تندر که از آمریکا عملیات مسلحانه و خرابکارانه در ایران را هدایت می‌کرد، درپی عملیاتی پیچیده، توسط وزارت اطلاعات دستگیر شد. در تاریخ ۲ اسفند ۱۴۰۱ دادگستری کل استان تهران اعلام کرد که دادگاه انقلاب تهران پس از اتمام رسیدگی به پرونده و انجام تحقیقات، جمشید شارمهد سرکرده گروه تروریستی تندر را به اتهام افساد فی‌الارض از طریق طراحی و هدایت اقدامات تروریستی به اعدام محکوم کرد.

اعلام این حکم واکنش دولت آلمان را به همراه داشت. خبرگزاری رویترز گزارش داد، «آنالنا بائربوک» وزیر امور خارجه آلمان در اعتراض به صدور حکم اعدام جمشید شارمهد، شهروند ایرانی – آلمانی کاردار ایران را احضار کرده است. در این جلسه به کاردار ایران عنوان شده است که «ما نقض فاحش حقوق یک شهروند آلمانی را نمی پذیریم و از ایران می خواهیم تا ضمن نقض حکم شارمهد، دادگاه تجدیدنظر وی را به صورت عادلانه برگزار کند».

این خبرگزاری به نقل از وزیر امور خارجه آلمان نوشت که در اعتراض به این حکم، دو تن از کارکنان سفارت ایران نیز عنصر نامطلوب شناخته شده و دستور اخراج آنان صادر شده است.

صدر اعظم آلمان نیز در تداوم تحرکات ضد ایرانی مقامات این کشور، خواستار توقف حکم اعدام جمشید شارمهد شد.

فردی که خیال «براندازی» در ایران را داشت

جمشید شارمهد، سرکرده گروهک تروریستی «تندر» که عملیات مسلحانه و خرابکارانه در ایران را از آمریکا هدایت می‌کرد، درپی عملیاتی پیچیده دستگیر شد و در زندان به سر می برد. شارمهد در سال ۱۳۸۷ عملیات انفجار در حسینیه سیدالشهدای شیراز را طراحی و هدایت کرد. در آن اقدام تروریستی، ۱۴ نفر شهید و ۲۱۵ نفر از عزاداران حسینی زخمی شدند. گروهک تروریستی تندر در سال‌های اخیر نیز قصد اجرای چند عملیات بزرگ را داشت. منفجرکردن سد «سیوند» شیراز، انفجار بمب‌های سیانوری در نمایشگاه کتاب تهران و انفجار در حرم حضرت امام، هنگام برگزاری مراسم عمومی ازجمله این عملیات بود.

گروهک تروریستی تندر در سال ۱۳۸۳ ازسوی فردی به‌نام فتح‌الله منوچهری ملقب به فرود فولادوند تشکیل شد. این فرد هدف خود را از تشکیل این گروهک براندازی نظام جمهوری اسلامی ظرف مدت یک سال اعلام کرد. شبکه تلویزیونی معاند «Your TV» که متعلق به فرود فولادوند است، مسئول تبلیغات و انتشار مواضع این گروهک است. سرکرده این گروهک تروریستی در سال ۱۳۸۵ ناپدید شد و کسی از سرنوشت او اطلاع دقیقی ندارد. تنها دختر او مدعی شده است که پدرش در سرزمین‌های اشغالی فلسطین به‌سر می‌برد. پس از ناپدیدشدن فرود فولادوند فرد دیگری به‌نام جمشید شارمهد به‌عنوان مسئول این گروهک معرفی شد. جمشید شارمهد متولد سوم فروردین ۱۳۳۴، در تهران در یک خانواده ایرانی و آلمانی به دنیا آمد. در سال ۱۹۸۳ میلادی در اواخر دوران جنگ ایران به‌ همراه همسر و فرزند یک‌ساله خود به آلمان مهاجرت کرد و در سال ۲۰۰۳ میلادی برای زندگی به آمریکا رفت.

دیدگاهتان را بنویسید