🔹با وجود خروج شورای رقابت از گردونه قیمت‌گذاری، هنوز فرمول جدید قیمت‌گذاری از سوی مرجع جدید تعیین قیمت، یعنی سازمان حمایت اعلام نشده است. با این همه، بررسی‌ها نشان می‌دهد در فرمول جدید، قیمت تمام شده به رسمیت شناخته شده‌ است.

🔹طبق مدل فعلی، قیمت کارخانه‌ای جدید خودروها دو ویژگی خاص و تازه دارد؛ نخست اینکه با هزینه تولید همخوانی داشته و دیگر زیانده نیست و دوم آنکه حاوی سودی حداقل ۲.۵درصدی است.

🔹این فرمول البته به معنای آزادسازی قیمت نیست و تنها سبب خروج خودروها از زیاندهی و سودده شدن تولید آنها می‌شود. با‌این‌حال، اجرای آن کمک بزرگی به خودروسازان بابت جبران تدریجی زیان انباشته و همچنین بهبود نقدینگی آنها می‌کند.

🔹در این بین یک ابهام بزرگ وجود دارد، اینکه آیا شورای رقابت نیز به توافق صمت و خودروسازان رضایت دارد؟ درست است که شورای رقابت خود را از قیمت‌گذاری خودرو کنار کشیده، با‌این‌حال بر نقش تنظیم‌گری خود تاکید کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید