🔹به گزارش خبرگزاری ایسنا، مرتضی کریمی‌نیا، نسخه‌شناس و پژوهشگر خط و قرآن‌، روز سه‌شنبه چهارم اردیبهشت خبر داد که «حراجی ساتبیز لندن جلوی فروش قرآن مسروقه ۵۴۸ موزه ملی پاریس را گرفته‌ است.» این قرآن که با خط کوفی نوشته شده، قرار بود فردا، پنجم اردیبهشت با قیمت پایه ۱۵ تا ۲۵ هزار پوند به فروش برسد.

🔹به گفته این قرآن‌پژوه، صفحات این قرآن از روی وب‌سایت رسمی حراجی ساتبیز حذف شده است.

🔹کریمی‌نیا پیشتر از به حراج گذاشتن قرآن خطی سرقت شده از ایران خبر داده بود. او که بیش از دو دهه پیگیر وضعیت این قرآن خاص است، تشخیص داده بود برگی که در حراجی ساتبیز لندن برای فروش گذاشته شده بود، شماره ۴۲ از مجموع ۱۷۲ برگ قرآن کوفی و حاوی آیه‌های ۱۷ تا ۲۲ سوره «حاقه» است.

🔹این پژوهشگر و نسخه‌شناس که تاکنون صفحات جداشده قرآن‌های مسروقه را در موزه‌های لوور پاریس، لوور ابوظبی، متروپلیتن نیویورک، موزه هنر اسلامی دوحه و همچنین حراجی‌های ساتبیز، کریستیز و بُنهامز شناسایی کرده، درباره استرداد این قرآن‌ها گفت: «طبیعتاً بازگرداندن این برگه‌ها نیازمند اقدامات حقوقی و پیگیری اداری و رسمی از سوی مسئولان وزارت میراث فرهنگی است».

🔹مدیرکل موزه‌ها در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیش‌تر از پیگیری حقوقی این وزارتخانه برای اثبات مالکیت اوراق شناسایی‌شده این قرآن در حراجی‌ها و موزه‌ها خبر داده بود.

🔹سرقت این قرآن خطی کوفی عصر روز چهارشنبه ۲۷ فروردین‌ماه سال ۱۳۸۲ خورشیدی، در ساعات پایانی وقت اداری انجام شد. چهار سارق مسلح با لباس مبدل وارد موزه ملی پارس در شیراز شدند و با شکستن یکی از ویترین‌های شیشه‌ای موزه، نسخه‌ای از قرآن به خط کوفی را از موزه به سرقت بردند. درباره سرنوشت سارقان تاکنون اطلاعی در دسترس نیست.

🔹نظر کریمی‌نیا بر این است که سارقان احتمالا قرآن کوفی را ورق ورق کرده و از ایران خارج کرده‌اند.

🔹این قرآن یک نسخه منحصر به فرد از «کتابت مصحف شریف» و متعلق به قرن دوم یا سوم هجری است.

🔹نسخه‌ای که به قلم کاتبان ایرانی به نگارش درآمده و به لحاظ نوع نوشتار و تذهیب، «بی‌همتا» معرفی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید