نگرش تغييريافته و منفي فعلي برخي مردم به مساله فلسطين با توجه به سبقه تاريخي و فرهنگي آن مي‌تواند حاوي درس‌آموزه‌هايي براي رابطه دولت و ملت در جامعه امروز ايران باشد. وضع نامناسب و بد اقتصادی، فقر گسترده، بن‌بست‌ها و نيز تصفيه‌های سياسی، مقابله با فرهنگ و زندگی جاري از سوي نهادهاي سياستگذار موجب پيدايش نوعي نگرش منفي در مخالفت با همه عناصر هويت‌ساز يا مورد علاقه دولت شده و با سوگيری تاييدي خود، نسبت به پديده‌ها قضاوت می كنند.

علی ربیعی سخنگوی دولت روحانی در روزنامه اعتماد نوشت:

🔹مساله فلسطين براي ايرانيان يك مساله ديرين است به نحوي كه از سال ۱۹۴۸، نه تنها در محافل روشنفكري و سياسي بلكه موضوع مورد توجه تمامي اقشار مردم در طبقات اجتماعي مختلف بوده است. به ياد دارم در دهه ۴۰ پرداختن به مساله فلسطين از مدرسه و دانشگاه تا مسجد گسترش داشت. حتي در زماني كه دولت ايران به نحوي هم‌پيمان اسراييل در منطقه تلقي مي‌شد در ميان روشنفكران و توده‌هاي مردم درباره فلسطين وحدت نظر وجود داشت؛ از روشنفكران ماركسيستي تا مذهبي و از چريكي تا سياسي.

🔹نگرش تغييريافته و منفي فعلي برخي مردم به مساله فلسطين با توجه به سبقه تاريخي و فرهنگي آن مي‌تواند حاوي درس‌آموزه‌هايي براي رابطه دولت و ملت در جامعه امروز ايران باشد. وضع نامناسب و بد اقتصادي، فقر گسترده، بن‌بست‌ها و نيز تصفيه‌هاي سياسي، مقابله با فرهنگ و زندگي جاري از سوي نهادهاي سياستگذار موجب پيدايش نوعي نگرش منفي در مخالفت با همه عناصر هويت‌ساز يا مورد علاقه دولت شده و با سوگيري تاييدي خود، نسبت به پديده‌ها قضاوت مي‌كنند.

🔹هرچند من معتقدم اين نوع قضاوت‌ها؛ احساسي، هيجاني و سيال و نشان دادن نوعي مقابله و فاصله‌گيري با دولت به نمايش گذاشته مي‌شود كه در بطن خود حاوي پيام‌هاي زيادي براي تداوم‌دهندگان سياست‌هاي چالش‌برانگيز است. اما مساله قابل تامل، موضع‌گيري برخي روشنفكران و صاحبان قلم در اين زمينه است. اخيرا مواضعي مشاهده مي‌كنيم كه تصور مي‌كنم بر همان سياق كه بخشي از توده‌هاي مردم تحت‌تاثير وضعيت تقابلي مذكور درباره وضعيت فلسطين قضاوت مي‌كنند، آنان نيز اينچنين در تبيين اين مساله، نسبت برقرار مي‌كنند.

دیدگاهتان را بنویسید