20 مرداد بود که برخی سایت‌ها تصویری از سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت دولت اول حسن روحانی در کانادا منتشر کردند که نشان می‌داد او به‌همراه همسرش در استان کبک کانادا حضور دارد، اما دیروز مارک میلر، وزیر مهاجرت کانادا در صفحه کاربری‌اش در شبکه اجتماعی (X) ایکس اعلام کرد که دولت این کشور امکان اقامت موقت را تا مدت ۳۶ ماه برای قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت پیشین ایران در دولت «حسن روحانی» لغو می‌کند.

به نوشته رویترز، این اقدام پس از آن انجام می‌شود که طبق برخی گزارش‌ها، قاضی‌زاده هاشمی در مونترال کانادا رویت شده بود. بند ۲۲ قانون حفاظت از مهاجران و پناهندگان به وزیر مهاجرت کانادا این اختیار را می‌دهد که اقامت موقت یک شهروند خارجی را تا سه سال (۳۶ ماه) لغو کند. میلر در ادامه ادعاهای دولت کشورش علیه ایران مبنی بر نقض حقوق بشر، بدون فاش کردن محل اقامت قاضی‌زاده هاشمی، اینکه آیا او در وهله اول به‌دنبال اخذ اقامت بوده یا نه و بدون اشاره به اینکه این اطلاعات درباره او از کجا کسب شده است، گفت: این تصمیم، چنانکه به قاضی‌زاده هاشمی نیز اعلام شده، مربوط به «رعایت نکردن حقوق بشر از سوی ایران» است. کانادا در سال ۲۰۱۲ روابط دیپلماتیکش را با ایران قطع کرد. این کشور همچنین در سال گذشته تحریم‌های متعدد حقوق بشری نیز علیه ایران اعمال کرد. ایران دولت‌های غربی را که خود دارای پیشینه بدی در رعایت حقوق بشر هستند، فاقد اعتبار برای اظهارنظر درباره امور داخلی ایران و وضعیت حقوق بشر دانسته‌ است.

*دفاع قاضی‌زاده هاشمی از اقدامش

سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر اسبق بهداشت کشورمان در واکنش به اقدام اخیر وزیر مهاجرت دولت کانادا مبنی بر عدم صدور روادید ورود به مدت ۳۶ ماه برای وی به «خبرآنلاین»، گفت: این موضوع از نظر من هیچ اهمیتی ندارد. تازه از سفر برگشته‌ام و برنامه ای هم برای سفر مجدد به آن کشور نداشته و ندارم ولی پاسخ اقدام غیرحرفه‌ای و تبلیغاتی وزیر کانادایی را از مجاری حقوقی خواهم داد.

دیدگاهتان را بنویسید