✍️ حمید محمدی/ تحلیلگر بازار سهام

🔹بازار سهام امروز برای چهارمین روز متوالی روند صعودی قیمت ها را پشت سر گذاشت، اما تردید معامله گران نسبت به روند افزایشی قیمت ها کاملا به چشم می آمد.

🔹این تردید را می توان در ارزش معاملات مشاهده کرد. ارزش معاملات اگر چه از روزهای رکودی هفته گذشته که ارزش معاملات به زحمت به ٣ هزار میلیارد تومان می رسید، فاصله گرفته اما با روزهای رونق که در اردیبهشت ماه تجربه کردیم و ارزش معاملات ٢۵ تا ٣٠ همتی ثبت می شد، هم خبری نیست.

🔹امروز ارزش معاملات ۶ هزار و ۶٣۶ میلیارد تومان بود که نسبت به روز دوشنبه ١٧ درصد افت را تجربه کرد.

🔹به عبارتی خریداران امروز حاضر نبودند خریدهای خود را در قیمت های بالاتر تکرار کنند که می تواند نشانه ای برای تزلزل مسیر صعودی باشد.

🔹در همین راستا سهامداران حقیقی امروز ٢٠٩ میلیارد تومان بیش از ارزش خریدهایشان سهام فروختند.

🔹اگر نگاه خوشبینانه ای به معاملات داشته باشیم، می توانیم این فروش ها را دست به دست شدن سهام در نظر بگیریم و متصور باشیم که برای روند صعودی، سیو سود از جانب سهامداران کوتاه مدتی طبیعی است.

🔹اما اگر از زاویه منفی تر به کاهش ارزش معاملات و فروش سهامداران حقیقی نگاه کنیم، این فروش ها می تواند به عنوان کسب یک نوسان مثبت و خروج از بازار تا ورود مجدد در زمان مناسب بعدی تلقی گردد.

🔹آنچه که مشخص است بازار به لحاظ ارزندگی مشکل خاصی ندارد اما تا ابهاماتی همچون تعیین جزییات نرخ خوراک پتروشیمی ها و یا سیاست ها انقباضی دولت در میان باشد، احتمالا سرمایه گذاران کمتری میل به خرید برای بلند مدت دارند.

🔹در تصویر نمودار دلاری بازار سهام را مشاهده می کنید که تقریبا برابر با ارزش دلاری بازار در اوایل سال ١٣٩٩ است.

🔹 در نظر داشته باشید که در 3 سال و نیم اخیر تعداد زیادی نماد عرضه اولیه شده اند که به ارزش دلاری روز افزوده می شوند. این نمودار می تواند بیانگر این موضوع باشد که اگر آسمان اقتصاد کشور صاف و آفتابی باشد بازار سهام مستعد صعود خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید