روزنامه هفت صبح نوشت:

🔹آگهی اجاره‌خانه با قراردادهای ۱۸ ماهه پدیده‌ای است که به تازگی در بازار مسکن به‌چشم می‌خورد. صاحبخانه‌های دندان‌گردی که در فصل رونق اجاره یعنی تابستان، قیمت بالایی روی ملک خود گذاشته‌ بودند، سرشان بدون کلاه مانده و حالا باید در فصل سرد و بی‌رونق اجاره‌نشینی دنبال مستاجر بگردند.

🔹با این حال هنوز حاضر نیستند شکست را بپذیرند و برای اینکه فصل داغ اجاره‌نشینی در تابستان سال بعدی را از دست ندهند، پیشنهاد امضای قرارداد ۱۸ ماهه را می‌دهند. به‌نظر مالکان، این به نفع مستاجر است چون عوض اینکه در زمستان سال بعد، در اوج سرما دنبال واحد جدید باشد و بخواهد خانه را خالی کند، تا خود تابستان سرجایش می‌ماند و در فصل اوج گرفتن اجاره، خانه را خالی یا قرارداد را تمدید کند. به این ترتیب مالک هم نفع می‌برد.

🔹اما این محاسبه لزوما به نفع مستاجر نیست. برخی از کسانی که دنبال اجاره واحدهای مسکونی هستند، به عمد فصل سرما را برای گشتن دنبال خانه جدید انتخاب می‌کنند چون معمولا قیمت‌ها کمی پایین‌تر می‌آید و ممکن است بتوانند با قیمت مناسب‌تری خانه اجاره کنند.

🔹پدیده قراردادهای ۱۸ ماهه، در تهران و کرج و مشهد بیش از دیگر کلانشهرهاست. این مدل قرارداد در دو شهر اصفهان و شیراز به ندرت دیده می‌شود. اغلب واحدهایی که قرارداد آنها یک سال و نیمه است، در محله‌های نسبتا گران شهر قرار گرفته. البته استثنائاتی هم وجود دارد که اگر گزارش ما را دنبال کنید، به آنها برخواهید خورد.

دیدگاهتان را بنویسید