🔹این روزها یک قرص قرمز رنگ با تصویر زن خندانی که از چهره‌اش معلوم است از شر سردرد رها شده همه جا پیدا می‌شود. کافی است بگویید سردرد دارید، اطرافیانتان یکی از آنها را از داخل کیف‌های آرایش، جعبه‌های کمک‌های اولیه خانگی، داشبورد ماشین بیرون می‌آورند و پیشنهاد می‎‌‌دهند.

🔹قرصی که رئیس سازمان غذا و دارو درباره آن می‌گوید مجوز ندارد و فروش آن غیرقانونی است. اخیرا بحث و گفت‌و‌گو درباره سالم بودن یا نبودن قرص ریلیف در شبکه‌های اجتماعی بالا گرفته. ریلیف که به نام ریلایف هم شناخته می‌شود یک مسکن است و معمولا برای دردهای میگرنی مصرف می‌شود

🔹تجربه خریداران این قرص نشان داده که عطاری‌ها یا محلات فروش زیرزمینی دارو مثل ناصرخسرو و حتی سوپرمارکت‌ها منبع فروش این دارو هستند. با این حال وقتی به یک داروخانه هم سر می‌زنید با احتمال زیادی می‌توانید آن را پیدا کنید.

🔹روایت‌های متعددی از کاربران شبکه‌های اجتماعی درباره اثر مثبت داروی ریلیف تا امروز منتشر شده و حرف همگی در یک چیز مشترک است: سر درد شدیدی داشتیم که با هیچ مسکنی خوب نمی‌شد اما ریلیف نجاتمان داد. با وجود این اثر مثبت، در دو روز گذشته چند پزشک توئیت کرده بودند که در این دارو ماده مخدر شیشه به کار رفته و اعتیاد‌آور است. ماجرا واقعا چیست؟

🔹پشت یک بسته قرص قرمز رنگ ریلیف ترکیبات این دارو را نوشته که شامل این مواد می‌شود: ۵۰ میلی‌گرم دیکلوفناک، ۱۰۰ میلی‌گرم منیزیم تری سیلیکات، ۴ میلی‌گرم کلرفنرامین، ۵۰۰ میلی‌گرم پاراستامول. هیچ کدام از این مواد غیرقانونی نیست.

🔹اما بحث سر این است که «وقتی یک قرص به جای داروخانه در سوپر مارکت فروش می‌رود، معلوم نیست به جز این مواد، چه چیز دیگری در ترکیب خود داشته باشد؟ آیا شما می‌توانید به من ثابت کنید که قرص ریلیف ترامادول و مشتقات مورفین ندارد و اعتیادآور نیست؟» یک پزشک این نکته را درباره آن دارو می‌گوید. این همان دلیل اصلی است که این دارو در داروخانه‌ها فروخته نمی‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید