🔹این روزها خبر رویارویی با پلتفرم‌ها و سر خط شدن خیلی از بازوها علیه این سکوها را شنیده‌اید. ما هم مثل شما تعجب می‌کنیم.

🔹اینکه اقدام برخی کارمندان این پلتفرم‌ها در روزهای اعتراضات ۱۴۰۱ را امروز به طور سیستماتیک علیه خود پلتفرم‌ها با غضب فراوان پاسخ داده می‌شود و همشهری از اقدام آنها در سال گذشته تیتر افشاگرانه بزند، جای سوال است.

🔹شاید بتوان در دو حوزه هدف از ایجاد این فضای فاشیستی و اثر این اقدامات هیتلری بر استارت‌آپ ها حرف زد.

🔹در بلند مدت، چنین اقداماتی، کشور را اکوسیستمی در جهت مخالف ظهور و بروز استعدادها در شرکت‌های استارت‌آپی تعریف می‌کند و زمینه را برای مهاجرت نخبگان مورد نیاز این حوزه‌ها فراهم می‌کند و آنگاه باید با ذره‌بین دنبال استعداد بگردید و فریاد «ای فرار مغزها» سر بدهید.

🔹مشغول کردن افکار عمومی به برخی موضوعات همچون حجاب و گشت ارشاد و پلمب دیجی‌کالا و طاقچه و ازکی و …. غیر از دعوای سهم‌خواهی، دور کردن اذهان از گرانی مسکن، خودرو، دلار، ارزاق عمومی و ….. است.

🔹همچنان این دست اقدامات با اهداف کوتاه مدت، بر خلاف تصویر عاملین، کمترین سرمایه اجتماعی باقی مانده را هم نابود خواهد کرد. هشداری که چند سالی است نادیده گرفته می‌شود. تصمیمات این چنین در کجا اتخاذ می‌شود؟ سر سفره سبزی پاک کردن یا اتاق عملیات روانی جریان پایداری؟

دیدگاهتان را بنویسید