در روزهای گذشته و با انتشار تنها عکس از پرویز ثابتی که در تظاهرات ایرانیان در لس‌آنجلس از این چهره امنیتی دوره شاه منتشر شد،‌ برخی رسانه‌ها به تحلیل دوران فعالیت ثابتی پرداختند.اماماجرای مسعودکیمیایی با پرویز ثابتی چیست؟
ماجرای بازجویی پرویز ثابتی از مسعود کیمیایی چه بود؟
اعتمادآنلاین |

موضوع احضار هنرمندان به نهادهای امنیتی، بحث تازه‌ای نیست، با مروری بر خاطرات کارگردانان، بازیگران و خوانندگان در مقاطع مختلف و خصوصا حکومت گذشته، به موضوع احضار به سازمان ساواک برمی‌خوریم.
به گزارش بانی‌فیلم مسعود کیمیایی در بیان یکی از خاطراتش، از بازجویی شدن توسط پرویز ثابتی می‌گوید که در آن سالها با عنوان «مقام امنیتی» در برخی از برنامه‌های تلویزیونی ظاهر می‌شد.
تاریخ بازجویی به سال ۱۳۵۳ و پس از اکران «گوزن‌ها» در جشنواره تهران برمی‌گردد.

ساواک با توجه به حساسیت‌های امنیتی،‌ نسبت به شخصیت «قدرت» (با بازی فرامرز قریبیان) در «گوزن‌ها» که شبیه اعضای گروه‌های سیاسی آن روزها بود، مسئله داشت به همین خاطر از کیمیایی می‌خواهد تا چهره اجتماعی او تا اندازه یک سارق بانک پایین بیاورد و او را فردی هرزه نشان دهد که نگاهی نامشروع به «فاطی» (با بازی نصرت پرتوی) همسر «سید» (با بازی بهروز وثوقی) دارد.
کیمیایی گویا زیر بار این خواسته ساواک نمی‌رود اما ناچار می‌شود پایان حماسی فیلمش را تغییر دهد و با فیلمبرداری دوباره سکانس پایانی، پایانی که مطلوب ساواک بود در فیلم بگنجاند!
سایت انتخاب در همین ارتباط به سراغ این موضوع رفته و از بازجویی بهروز وثوقی توسط پرویز ثابتی نوشته است.
در حالیکه قریب به ۲۰ سال پیش، بهروز وثوقی طی گفت‌وگویی با ایرانیان کالیفرنیا، خاطره‌ای از احضارش توسط ساواک منتشر کرده بود، پرویز ثابتی مقام بلندپایه‌ی ساواک که اخیراً در کشور آمریکا دیده شده، در واکنش به اظهارات بهروز وثوقی گفت: برای وثوقی متاسفم، او را تابه‌حال ندیده‌ام، شخصیتی پایینی دارد»
این درحالی‌ست که وثوقی از احضارش توسط ساواک و فردی لاغر اندام سخن گفته بود که او را نمی‌شناخته است.
پرویز ثابتی اما در گفت‌وگویی با فردی به نام «عرفان قانعی‌فرد» از نزدیکان پیشین مقامات جمهوری‌اسلامی و حامی تند و تیز امروز مقام ارشد ساواک، گفته است: در عمرم وی را ندیده‌ام. برایش متاسفم، تصور می‌کردم هنرپیشه خوبی است اما شخصیت پائینی دارد و بخاطر این دروغگویی و اراجیف برایش متاسفم. هرگز ۱ دقیقه احضار نشده چون مرتبط با ⁧اشرف پهلوی⁩ بود. در “در دامگه حادثه” ماجرا را گفته‌ام.

دیدگاهتان را بنویسید