هنگامی که زائران بیت الله الحرام به میهن بازمی گشتند، از ورود یک نفر از میان ۸۷ هزار و ۵۵۰ زائر به ایران جلوگیری شد و مساله زمانی رسانه‌ای شد که سخنگوی وزارت خارجه از جلوگیری عربستان برای بازگشت علی‌اکبر رائفی‌پور خبر داد و مشخص نبود چرا عربستان به او اجازه همراهی با سایر زائران کاروان اعزامی از تهران را نداده است.

از طرف دیگر چون این حاجی تازه از خانه خدا برگشته در میان مردم به ویژه برخی جوانان از محبوبیت ویژه ای برخوردار است، چند روزی موضوع شبکه های اجتماعی این بود که چرا اجازه ورود رائفی پور را به جمهوری اسلامی ایران نمی دهند و این حاجی در یک پیام صوتی خبر سلامتی خود را به مردم ایران داد و گفت که مهمان کنسولگری ایران در جده است و در نهایت با پیگیری های وزارت امور خارجه، رائفی‌پور پس از شش روز، پنجشنبه ۲۲ تیر از داخل هواپیما یک فیلم ارسال کرد و گفت که در فرودگاه جده، سوار بر هواپیما شده و به زودی در فرودگاه امام خمینی (ره) فرود خواهد آمد.

رائفی‌پور به همین مناسبت با خبرنگار ایرنا به گفت و گو نشست و ضمن بیان جزییات این مساله به بیان مطالبی درباره سابقه و چشم انداز روابط دیپلماتیک و سیاسی ایران و عربستان پرداخت.

البته گفت و گوی ایرنا به طرح مسائلی همچون روسای دولت‌های نهم تا سیزدهم، اصلاح طلبان و اصولگرایان، روابط ایران با کشورهای روسیه و چین، انتخابات مجلس شورای اسلامی، حجاب و عفاف، هوش مصنوعی، سینما و موسیقی هم کشیده شد که در نوبتی دیگر منتشر خواهد شد. حالا مشروح گفت و گوی ایرنا را درباره سفر حج رائفی پور بخوانید:

هنوز مستاجرم و مستطیع نبودم

چطور شد که به مکه رفتید؟ مستطیع بودید یا از طرف سازمان و نهادی رفته بودید؟

من تا یک ماه قبل به این موضوع فکر نمی‌کردم ولی اتفاقاتی پشت سر هم افتاد که نمی‌خواهم درباره آن صحبت کنم و همین قدر بگویم که ۷۰ تا ۸۰ درصد ماجرا همان است که خود به خود درست شد.

من هنوز مستطیع نبودم که یکی از دوستان تماس گرفت و گفت امسال می‌خواهد به حج برود و اصرار کرد که من بروم ولی گفتم مستاجر هستم و پولی برای سفر حج ندارم. این شخص که فیش حج داشت، درباره هزینه سفر گفت که شما به این سفر برو و بعد با هم حساب می‌کنیم و قرار شد هزینه حج را به صورت قسطی به وی پرداخت ‌کنم. البته من به صورت کاملا عادی به این سفر رفتم. یعنی همه کارها انجام شده بود و من هیچ کاری نکردم؛ فقط در همین حد که گذرنامه ام را دیدم که نیاز به تمدید دارد یا نه.

دیدگاهتان را بنویسید