مالیات خرید و فروش خودرو مطابق نظام جدید مالیاتی تغییراتی داشته است. این تغییرات علاوه بر میزان دریافت مالیات به نحوه دریافت آن نیز مربوط است.

روش جدید اخذ مالیات خرید و فروش خودرو را می‌توان به عنوان جدیدترین کاغذبازی و راه درآمدی نه‌چندان موفق دولت معرفی کرد که نه آن‌قدری که باید به دولت کمک کرده و نه در امور روزانه مردم تسهیلی ایجاد کرده است. در نتیجه می‌توان گفت که این روش اخذ مالیات تنها به میزان اندکی به درآمدهای دولت کمک کرده است و برای مردم هیچ‌گونه سودی نداشته است.

روش جدید اخذ مالیات خرید و فروش خودرو

به طور کلی معامله کردن کالاهایی نظیر مسکن و خودرو همواره در ایران دست‌اندازهای اداری متعددی داشته است. برای مثال عوارض سالانه، مالیات، معاینه فنی، وجود سندهای متفاوت همانند تک برگی یا چند برگی و به موقع نرسیدن کارت سوخت یا کارت خودرو موضوعاتی هستند که در حین خرید و فروش خودرو به‌عنوان دغدغه طرفین شناخته می‌شوند.

در گذشته افراد برای فروش خودروی خود پس از توافق با خریدار، انجام معامله و تعویض پلاک در زمان مراجعه به دفترخانه برای تغییر مالکیت خودرو هم هزینه مالیات و هم حق ثبت را به شکل همزمان پرداخت می‌کردند. این روال سالیان طولانی به عنوان فرایند خرید و فروش خودرو شناخته می‌شد.

دیدگاهتان را بنویسید