«فریدون مجلسی»، تحلیلگر مسایل بین‌الملل در پاسخ به این سوال که توسعه راه‌آهن رشت-آستارا(شمال) تا چه‌اندازه می‌تواند بر روابط خارجی تاثیرگذار باشد و اینکه چرا روسیه ‌به‌عنوان پیمانکار هیچ کاری برای پایان این پروژه انجام نمی‌دهد، به‌خبرنگار «چندثانیه» می‌گوید:

🔹روسیه مگر چه کارنامه‌ای در توسعه ایران دارد که باز هم به آنها اعتماد کردیم و به‌ عنوان پیمانکار پذیرفتیم‌شان؟ مگر در پروژه «نیروگاه بوشهر» چه عملکردی از خود به‌جای گذاشتند؟

🔹مگر غیر این است که بعد ۳۰ سال، مقداری تاسیسات ابتدای در آنجا به‌یادگار گذاشتند و کلی پول گرفته‌اند و رفتند.

🔹روس‌ها توانمندی خاص و صنعتی ندارند که بتوانند در توسعه ایران تاثیرگذار باشند.

🔹کرملین از لحاظ منابع ثروتمندترین کشور جهان است ولی اگر حکومتی لایق نباشد نمی‌تواند از ثروت کشورش بهرمند شود.

🔹روسیه پیمانکار است و اگر پولشان را بگیرند کار می‌کنند و اگر هم نه، دست به‌هیچ چیزی نمی‌زنند. سوال اینجاست که اصلا چه‌ شد که به روس‌ها اعتماد کردیم؟

🔹وقتی روابط خوبی با پکن داریم، چرا با روسیه برای اتمام این پروژه قرارداد امضا کردیم؟ مگر روسیه کشور صنعتی محسوب می‌شود؟

🔹روس‌ها در همه کارها خودشان را دخالت می‌دهند و بی‌خود با آنها قرارداد امضا کردند. حتی شرکت‌های داخلی هم می‌توانستند خط آهن رشت-آستارا را به پایان برسانند.

🔹اگر فرضا این پروژه به اتمام برسد، تا شرایط بین‌المللی مانند «برجام»، «FATF»، «جنگ» و … مشخص نشود، این خط آهن هیچ کمکی به اقتصاد ایران نخواهد کرد.

🔹اکنون با خود جمهوری آذربایجان هم روابط دوستانه نداریم. به‌همین دلیل روسیه تشویق نمی‌شود. ما تحریم هستیم و این مشکلی است که اول باید برطرف شود.

🔹ایران ابتدا باید FATF را بپذیرد و به معادلات شفاف بین‌المللی باز گردد. تنها در این صورت است که نیازی به روسیه و شرکت‌های پیمانکاری آنها نخواهیم داشت.

🔹باکو بیش از هر کشوری به این خط آهن نیاز دارد. چون می‌تواند از طریق ایران بسیاری از کمبودهای خود را در حوزه «ساختمان»، «موادغذایی» رفع کرده و به چین، هند و ژاپن و آب‌های آزاد ایران دست پیدا کند ولی حالا این به عملکرد روسیه بستگی پیدا کرده است. آنها هم تا پولی نگیرند کاری انجام نمی‌دهند.

🔹حتی اگر آذربایجان «کوریدور زنگزور» را به‌دست بیاورد آن هم دسترسی سختی به جهان محسوب می‌شود اما اگر به ایران وصل شود در واقع به دنیا متصل شده است.

🔹توجه داشته باشید که این مسیر خیلی کوتاه و مسطح است و می‌‌توانند ظرف چند ماه پروژه را به اتمام برسانند. روس‌ها اصلا برای این پروژه بودجه‌ای را تعیین نکرده‌اند.

🔹ایران هم باید علاقه‌مند باشد ولی آنچه مانع این روند شده است جنگ و تبادلات بین‌المللی جمهوری اسلامی است و راهی ندارد جز اینکه به سمت عادی‌‍سازی در روابط خارجه گام بردارد./چندثانیه

✍️ سیاوش پورعلی

دیدگاهتان را بنویسید