🔹مافیای دارو ساختار پیچیده‌ای است که موجب می‌شود دارو‌هایی که در داروخانه پیدا نمی‌شود، در بازار سیاه به وفور یافت شود. ساختاری که سالها با دریافت ارز ترجیحی از دولت و فاکتورسازی، منابع دارویی کشور را به سوی برج سازی و احداث مال های تجاری یا خروج سرمایه از کشور هدایت می کرد.

🔹همین مافیا، در اواخر تابستان گذشته تولید دارو‌های ضروری همه آنتی‌بیوتیک‌ها را متوقف کرد تا سود بیشتری ببرد. این یک تحلیل است، اما تنها تحلیل از بازار دارویی کشور و شرایط این روز‌های آن نیست.

🔹 کمبود برخی از اقلام دارویی در کشور، درد مزمنی است که از سالهای گذشته وجود داشته و به امروز و دیروز باز نمی گردد. این کمبودها ناشی از دلایل متعددی است؛ از تحریم‌ها گرفته تا مانع تراشی های مافیای دارو و حتی برخی شرایط جهان.

🔹طی چندین سال گذشته به دلیل ارز۴هزارو۲۰۰ تومانی و به دلیل برخی ملاحظات که دولت قبل داشت، قیمت دارو به تناسب تورم تغییر نکرد؛ اما سرانجام مجلس یازدهم در بودجه ۱۴۰۰ و‌ دولت سیزدهم در ۲۳ تیرماه گذشته تصمیم گرفت قیمت دارو را واقعی کند.

🔹 وقتی در کشورمان به گواهی بانک مرکزی تورم بالای ۵۰ درصد را تجربه می‌کنیم، نهاد‌های تأمین هر چیزی مانند حوزه دارو تحت‌تأثیر قرار می گیرد، بنابراین واقعی‌سازی قیمت دارو و ثابت نگه داشتن پرداختی از جیب مردم در قالب طرح دارویار انجام شد.

🔹این مافیا در آخرین اقدام خود به راه اندازی کمپین استیضاح و کارزار تبلیغاتی علیه وزیر بهداشت روی آورده است به آن امید که شاید بتواند با تاثیر گذاری بر نمایندگان و جمع آوری امضا برای استیضاح، فضای بی ثباتی را در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو القا کند و در بی ثباتی به تامین منافع گروهی و شخصی خود با منابع دارویی کشور ادامه دهد

دیدگاهتان را بنویسید