تنها بایک کاندیدای بازنشسته؛ رقابت خودم با خودم !

*سیدرضا فیض آبادی
“روزنامه نگار و کارشناس ورزش”

صفحه شطرنج پایتخت این روزها به مراتب تیره و تار تر از اوضاع خود فدراسیون است .
در ارزیابی که استان تهران از عملکرد هیات های خود ارائه داده هیات شطرنج جزو ضعیف ترین ها آمده و این مهم در حالی است که بزرگان شطرنج ایران همواره از تهران برخواسته اند و دلیل آن حضور مربیان درجه اول و رقابت های متعددی است که هر هفته در رده های سنی مختلف زیر نظر اساتید بین المللی تا یک دهه قبل انجام می‌شد.
تا همین ۵ سال قبل که ارکان شطرنج دست افراد کاردان بود هر هفته روزهای ۵ شنبه و جمعه رقابت رده های سنی در سالن فدراسیون شطرنج با حضور دهها نوجوان برگزار می‌شد و شور و حال خاصی بر این مسابقات حاکم بود . اگرچه پس از مهندس کامبوزیا شطرنج از ثبات لازم برخوردار نبوده ولی بازهم وجود افرادی مثل احسان قایم مقامی …مهندس کریمی…افشین تهرانی …مهرداد پهلوانزاده …فریدون اسکندری …محمدبنایی مصلحی در بخش های مختلف فدراسیون و همچنین دلسوزانی که بعضا جایشان در بین ما خالی لست اجازه نمی‌داد تغییرات راس هرم باعث تزلزل شاکله شطرنج شود اما دوران سیاه شطرنج از زمان روی کار آمدن یک مدیر نیمه سیاسی و غیر ورزشی بنام تأمینی ، دوران سیاه شطرنج آغاز شد و خانه های سیاه خانه های سفید را هم مثل خود سیاه کرد و تفکر ضعیف تأمینی حضور بزرگان را بر نتافت تا تأمینی همه مدیران و کارشناسان صاحب نام را از فدراسیون دور کند و دور افتاد دست یک خانمی که پس از دوسال همچنان غیرقانونی در نقش سرپرست دبیری فدراسيون همه جوره جولان می‌دهد و گویا رئیس فدراسیون هم هیچ اراده ای از خود ندارد و بدون اجاره وی حق آب خوردن هم از وی سلب شده است .

اما بحث امروز ما انتخابات هیات تهران است که سه دوره متوالی است که یک نفر همه کاره است و البته عملکردش آنقدر ضعیف هست که جمعی از بزرگان با حضور در اداره کل ورزش تهران خواهان لغو مجمع انتخابات پایتخت شده اند چون انتخاباتی که با یک کاندیدای بازنشسته و دارای عملکرد ضعیف برگزار شور از نظر کارشناسان غیر قانونی می باشد.
جالبه که تک کاندیدای مورد نظر همزمان سرپرست دبیری هیات شطرنج هم هست و بالطبع دبیر مجمع! به عبارتی خود دانشفر قبل از اتمام دوره ۴ ساله سوم برای خودش حکم سرپرستی دبیری را زده و خودش هم از خودش ثبت نام کرده تا در انتخابات، تنهایی با خودش رقابت کند !

عملکرد ضعیف هیئت شطرنج استان تهران طی ۱۲ سال اخیر و در دوران ریاست مجتبی دانشفر منجر به آن شد که تعدادی از مربیان، داوران و بازیکنان این رشته با ارسال نامه‌ای به اداره کل ورزش و جوانان استان تهران، اعتراض خود را به این موضوع اعلام کنند.

این افراد در نامه اعتراضی خود به اداره کل استان تهران، مواردی مختلفی را درخصوص عملکرد هیئت شطرنج مطرح کردند که از جمله مهمترین آن‌ها عدم توجه به چهره‌های سرشناس شطرنج تهران، سقوط سطح کیفی این رشته در پایتخت، بی‌توجهی به اعزام بازیکنان منتخب به مسابقات قهرمانی کشور و … اشاره کرد.

موضوع مهم دیگری که در این نامه به آن اشاره شده، درخواست برای لغو مجمع انتخاباتی هیئت شطرنج است که روز ۳۰ اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد؛ مجمعی که دانشفر به عنوان تنها نامزد ریاست در آن شرکت می‌کند.
قرار است تعداد زیادی آر بزرگان شطرنج روز شنبه با تجمع در محل برگزاری مجمع انتخابات هیات شطرنج مانع برگزاری انتخاباتی شوند که نتیجه اش مهندسی شده و از قبل مشخص است . ضمن اینکه مجتبی دانشفر بنا بر گفته معترضین بازنشسته هم هست و ایرجی که از معاونان بسیار مفید و موثر و مورد وثوق خانواده ورزش استان تهران است قول داده که اجازه ندهد خلاف اساسنامه انتخابات برگزار شود و قرار است طی ۴۸ ساعت آینده اتفاقاتی برای لغو مجمع هیات شطرنج تهران بیفتد .
فوتبالی ها مثالی می‌زنند که طرف خودش سانتر می کند و خودش هم سر می‌زند شده حکایت دانشفر که بریده و دوخته تا بازهم ریاست را در اختیار بگیرد غافل از اینکه وقتی شیرازی رئیس هیات فوتبال پس از سه دوره بازهم مهندسی شده خودش رئیس شد با شجاعت مدیرکل قانون‌مدار ورزش تهران و معاون با هوش وی مهندس ایرجی تاج و تخت شیرازی ها را بهم ریخت امیدواریم هیات شطرنج با اقدام قاطعانه مدیر کل و معاون قهرمانی استان تهران همانند اقدام انقلابی علی جوادی در اخراج شیرازی رئیس متخلف هیات فوتبال به گونه ای رقم بخورد که یک بازنشسته با عملکرد ضعیفش حکومت ماداالعمر برای خود دست و پا نکند.

دیدگاهتان را بنویسید