محسن هاشمی‌ رفسنجانی: ایران بهای گزافی برای تندروی پرداخته و امروز ناگزیر از انتخاب راه اعتدال و میانه‌روی هستیم
عرصه سیاست، عرصه خردورزی است. ایران بهای گزافی برای تندروی پرداخته است و امروز ما ناگزیر از انتخاب راه اعتدال و میانه‌روی هستیم. خوشبختانه افکار عمومی به حدی از کمال رسیده که دیگر کمتر تحت تاثیر افراط‌گرایان و تندروها قرار می‌گیرند.

«حکمرانی با میانه‌روی» عنوان یادداشت محسن هاشمی‌ رفسنجانی برای روزنامه اعتماد است که در آن آمده: با توجه به تظاهرات 22 بهمن 1401 و التهابات شدید اقتصادی و نگاهی به مشکلات دولت سیزدهم مجددا موضوع حکمرانی همراه با میانه‌روی ذهن دوستداران انقلاب اسلامی را به خود جلب کرده است و یادآوری آن خالی از حکمت نیست. الگوی کارآمد برای اداره کشور بر پایه قواعد اسلامی، خواسته دیرپایی است که در طول اعصار گذشته – هر کس به تناسب درک و دریافت خود از متون شریعت – پاسخی به آن داده است.

گروهی بر اجرای دقیق و نعل به نعل احکام و قوانین اسلام – همان‌گونه که در کتاب و سنت آمده است – تاکید داشته‌اند و گروهی دیگر بر اجتهاد و نگاه روزآمد به مقوله حکمرانی و توجه به مقتضیات روزگار جدید، اصرار کرده‌اند. نحله‌های گوناگون فکری هر کدام وقتی به مرحله عمل رسیده، تبعات و نتایج کاملا متفاوتی داشته است. اما حقیقت چیست و راه درست کدام است؟

برخی اعتدال را در شرایط کنونی و در روابط‌ کنونی ژئوپلیتیک جهان چنین تعریف می‌کنند: پرهیز از خشونت و راه‌حل‌های سرسختانه‌ای که ساختارها، نهادها و رفتارهای اجتماعی را زیر و رو می‌کند و طبعا بهای آنها نیز سنگین است و لزوما ضمانتی نیز برای رسیدن به نتایج بهتری از اعتدال ندارند. به زبان ساده، برای تحقق اعتدال باید به نوعی قواعدبازی «ملی» و «بین‌المللی» در عرصه‌های مختلف، به ویژه عرصه سیاسی تن داد و بر اساس قوانین و با پرهیز از تندروی به سوی اهداف حرکت کرد.
به دنبال شغل دوم هستید؟ رزین چوب (بازار جدید و پولساز)

به بیان بهتر مهم‌ترین مولفه‌های اعتدال را باید در قانون‌گرایی، خشونت‌گریزی، افزایش سعه‌صدر و کاهش نابردباری‌ها، فساد و بی‌عدالتی و نابرابری اجتماعی، میانه‌روی در گفتار و رفتارهای سیاسی و پرهیز از تک‌صدایی و طول‌الامل جست‌وجو کرد و البته تلاش برای رسیدن به نوعی خرد جمعی که بیشترین میزان از کنشگران اجتماعی را در یک نظام با یکدیگر سازش بدهد و مخرج مشترک‌شان باشد. نظریه اعتدال، یکی از تقریرهای فضیلت‌گرایی اخلاقی است که بر اساس آن تمام فضایل اخلاقی در حد وسط بین دو طرف افراط و تفریط قرار دارد و برای رسیدن به حد فضیلت در هر عمل و عاطفه‌ای، باید میانه‌روی و اعتدال پیشه کرد.

در جهان اسلام، در بین فیلسوفان و حکمای اسلامی این نظریه رواج و گسترش زیادی یافت و حکمای مسلمان با افزودن نکات ابتکاری و جدید هم آن را کامل کردند و هم صبغه دینی و اسلامی به آن بخشیدند. البته دلیل رواج این نظریه در جهان اسلام، سازگاری آن با متون دینی و کتاب و سنت بود.

دیدگاهتان را بنویسید