محسن پیرهادی،رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس خبر داد: اجرای قانون هوای پاک از مرحله تدوین دستورالعمل فراتر نرفته است
۱۳ میلیون وسایل نقلیه بیش آلاینده در سطح شهرها تردد میکنند
رشد ۸۷ درصدی فوتیهای ناشی از آلودگی هوا در یکسال
🔹محسن پیرهادی،رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس ترک فعل در اجرای قانون هوای پاک را عامل اصلی استمرار معضل آلودگی هوای کلانشهرها دانست و گفت: باگذشت بیش از ۵ سال از تصویب قانون هوای پاک اجرای احکام آن از مرحله صدورآیین نامه و تدوین دستورالعمل ها از سوی نهادی متولی فراتر نرفته است.
🔹 ۱۲ درصد احکام قانون هوای پاک به صورت کامل انجام شده و ۶۱ درصد احکامش به صورت ناقص و ۲۷ درصد دیگر اصلا انجام نشده است.
🔹عدم ارتقای استاندارد خودروهای دیزلی ،عدم خروج وسایل نقلیه موتوری فرسوده از ناوگان حمل و نقل عمومی،مازوت سوزی در برخی نیروگاهها و.. را از جمله عوامل اساسی بر افت کیفیت هوای کلانشهرها ست.
🔹 حدود ۱۳ میلیون وسایل نقلیه موتوریِ در مرز فرسودگی و بیش آلاینده در سطح شهرها تردد میکنند که تولید آلایندگی آنها ۲۰ برابر وسایل نقیله استاندارد برآورد میشود.
🔹آمار فراجا نشان میدهد طی ۹ ماهه اول سال گذشته ۳۱۹ هزار ۷۹۹ موتور سیکلت شماره گذاری شده و در مقابل فقط ۳۶ هزار۷۹۸ دستگاه موتور سیکلت فرسوده اسقاط شده ،یعنی درخصوص ۱۲ درصد شماره گذاری موتور سیلکتها قانون اسقاط رعایت شده است.
🔹آنچه دربررسی آسیبهای استمرار هوای ناسالم کلانشهرهای کشورناراحت کننده است،مقایسه آمار مرگ ومیر ناشی ازاین معضل طی سال های ۹۹ و ۱۴۰۰ است،این عدد از ۱۱ هزار نفر در سال ۹۹ به بیش از ۲۰ هزار تن در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته ،یعنی آمار فوتی های ناشی ازآلودگی هوا طی یک سال رشد ۸۷ درصدی داشته است./