/ لایحه برنامه هفتم در حوزه محیط زیست عقبگرد کرده است /اولویت بخشی به حل معضلات آلودگی هوا،فرسایش زمین و گرد و غبارها در برنامه هفتم ضروری است

🔹شاخص‍های زیست محیطی کشورمان در سالهای اخیر افت معناداری داشته است و جایگاه ایران از رتبه ۵۳ در بین ۱۸۰ کشورجهان در اواخر برنامه سوم به رتبه ۱۳۳ در انتهای برنامه ششم تنزل کرده است.

🔹بخشی نگری وعدم ارتباط هماهنگ بین دستگاههای اجرایی،عدم تعیین دقیق منابع مورد نیاز و قابل دستیابی،نبود ضمانت اجرایی قوی و محکم برای اجرای قوانین و مقررات محیط زیستی،عدم بازدارندگی جرائم در مقابل خسارات وارده بر محیط زیست و… مواردی است که سبب سقوط ۸۰ رتبه ای ایران طی ۱۵ سال در میان کشورهای جهان شده است .

🔹در کل لایحه برنامه هفتم۱۵ماده مرتبط با موضوع محیط زیست تدوین شده و متاسفانه مباحث زیست محیطی در این لایجه مهجور واقع شده اند و حتی در برخی از احکام این برنامه عقبگرد نسبت به برنامه های توسعه اول تا ششم دیده می شود.

🔹لایحه برنامه هفتم از منظر محتوایی و ساختاری با چالش های نظیر فقدان رویکرد مسئله محوری، کلی گویی ، عدم لحاظ ،کم توجهی به قوانین دائمی کشور در حوزه محیط زیست،بی توجهی به توازن و پایداری زیست بوم و فقدان ضمانت اجرایی مواجه است.

دیدگاهتان را بنویسید