یک کارشناس مسائل بین‌الملل اظهارات گستاخانه مشاور زلنسکی را مصداق پذیرش مسئولیت اقدام تروریستی اصفهان دانست و گفت اگر اوکراین این موضوع را تکذیب رسمی نکند ماده 51 منشور ملل متحد می‌تواند فعال شود.
مدبر: اوکراین تکذیب رسمی نکند ماده 51 منشور می‌تواند فعال شود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، به دنبال توییت گستاخانه مشاور رئیس جمهوری اوکراین در رابطه با اقدام تروریستی اخیر علیه جمهوری اسلامی ایران، یک کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان می‌کند که بر اساس ماده 51 منشور سازمان ملل متحد اجازه اقدام متقابل به ایران داده شده است.

در ماده 51 منشور سازمان ملل متحد آمده است که «در صورتیکه یک عضو ملل متحد مورد تجاوز مسلحانه واقع شود، هیچ یک از مقررات این منشور به حق طبیعی دفاع مشروع انفرادی یا اجتماعی تا موقعی که شورای امنیت اقدام لازم برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی به عمل آورد، لطمه وارد نخواهد کرد.»

روح‌الله مدبر، کارشناس مسائل روسیه با اشاره به توییت «میخائیل پودولیاک» در رابطه با اقدام تروریستی اخیر در اصفهان می‌گوید: «آنچه که توسط پودولیاک مشاور دفتر رئیس جمهوری اوکراین علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح شد، از چند بعد حائز اهمیت است. یک بعد آن در رابطه با بعد حقوقی بین‌المللی است. از نظر حقوق بین‌الملل صحبت‌های پودولیاک به این معنا است که اوکراینی‌ها رسما مسئولیت انفجار و عملیات تروریستی اصفهان را پذیرفته‌اند. اگر اوکراین درصدد جبران خسارات وارده بر نیاید مسئولیت سنگین بین‌المللی را برای آن‌ها به عهده خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید