حسن بهشتی‌پور، تحلیلگر سیاسی:

🔹اما اینکه چه زمانی فرا می‌رسد که ایران بالاخره می‌پذیرد که با آمریکا مذاکره کند را نمی‌دانم اما به نظرم راه حل مفید این است که ایران بپذیرد که مستقیما با آمریکا مذاکره کند ولو اینکه به نتیجه مورد نظری دست پیدا نکند.

🔹برای حل مسأله تحریم‌ها که تاثیرش در مجموع یک فاجعه است، راه حل این است که مذاکره کنیم ولو اینکه در داخل شرایط خوب اقتصادی هم بتوانیم فراهم کنیم و بتوانیم زمینه خوبی برای مقابله با تحریم فراهم کنیم ولی در نهایت کار ما پایان دادن به شرایط تحریمی و ایجاد یک فضای مناسب برای ایران مانند دیگر کشورهاست.

🔹ایران در تحریم به معنای عقب افتادن در رقابت با کشورهای منطقه و صرف هزینه های بیشتر در مسائل اقتصادی برای دور زدن تحریم هاست. هزینه هایی که می تواند خرج سازندگی و پیشرفت و آبادانی کشور شود. به هر حال باید فکر اساسی کنیم که مذاکرات را شروع کنیم ولو اینکه به نتیجه نرسیم که به نظر می رسد ۵۰ – ۵۰ است و هر مذاکره می تواند به نتیجه برسد یا نرسد ولی به خاطر اینکه به نتیجه نرسیم نباید مذاکره را از دستور کار خارج کنیم. از طرفی چون بین ایران و آمریکا چندین سرفصل اختلافات حدود ۱۰ مورد وجود دارد و سرفصل های مختلف را شامل می شود بنابراین باید قائل به این باشیم که یکی از همین سرفصل ها که تبادل زندانیان و بحث دیگر بحث آزادسازی دارای یهای مسدود شده ایران است چنانچه حل شود، تاثیر مثبتی دارد که احیانا بتوانند روی سایر موضوعات مورد اختلاف هم را ه حلی پیدا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید