✍️ بیژن اشتری

از کتاب «خودآموز دیکتاتور ها» با ترجمه خودم لطفاً بیاموزید:

🔹اگر تن به این وسوسه بدهی و عدد بسیار بزرگی را به عنوان آرای خودت اعلام کنی،کل فرایند انتخابات زیر سوال می‌رود و همه دم از تقلبی بودن انتخابات خواهند زد.

🔹 اگر می‌خواهی از مضحکه انتخابات با قیافه‌ای جدی بیرون بیایی، باید منطقی باشی.اگر بگویی ۹۵ درصد آرا را مال خودت کرده‌ای،معنایش این است که حتی نیروهای اپوزیسیون هم به تو رای داده‌اند.

🔹 اسلام کریمف ادعا کرد ۹۲ درصد به او رأی داده‌اند و نورسلطان نظربایف ادعا کرد ۹۵ درصد.به نظر ما این دو رییس جمهور زیاده‌روی کردند.

🔹 البته بدتر از این هم داشتیم. فرانسوا دووالیه حاکم هاییتی ادعا کرد که ۱۳۲۰۷۴۸ نفر در انتخابات سال ۱۹۶۱ به او رأی داده‌اند در برابر صفر رای مخالف.بله، صفر رای مخالف.

🔹 پسرش بیست و سه سال بعد رضایت داد به کسب ۹۹درصد آرا ،که پیشرفتی بود نسبت به بابا جان مرحومش.

🔹 خلاصه میخواهیم به تو بگوییم که باید منطقی باشی.الان زمانه عوض شده است. عدد مناسب برای اعلام پیروزی در انتخابات ۵۲ تا حداکثر ۷۲ درصد است به شرطی که واقعا یک چند درصدی هوادار داشته باشی.

🔹دانیل اورتگا که از همه زرنگ‌تر بود عدد ۳۸ درصد را انتخاب کرد و الان چند دوره پیاپی است که با اعلام همین عدد «اندک» و «منطقی» در انتخابات ریاست‌جمهوری سر کار است و دارد تسمه از گرده مردم نیکاراگوئه می‌کشد.

دیدگاهتان را بنویسید