رحیم رحیم زاده

تهران (۶ دسامبر ۲۰۲۳ برابر با ۱۵ آذر ۱۴۰۲) شریف الشمرلی والیبالیست سابق، مربی، سرپرست مدیر و مدرس مربیگری FIVB در سال ۱۹۷۸ در قاهره شروع به بازی والیبال کرد.شمرلی برای باشگاه ورزشی هلیوپولیس بازی می کرد، تا سال ۱۹۹۴ برای تیم های ملی والیبال نوجوانان ٬ جوانان و بزرگسالان مصر بازی کرد و سپس به مربیگری روی آورد.

او دستیار و سرمربی تیم های ملی و باشگاهی داخل و خارج مصر در سطوح مختلف در مسابقات قهرمانی والیبال از جمله نوجوانان جهان، جوانان آفریقا، بازی های دانشگاهی عرب و جام بزرگ والیبال قهرمانان جهان شد. شمرلی دارای لیسانس بازرگانی از دانشگاه عین شمس و متاهل و پدر دو پسر است.

او با رحیم رحیم زاده اصل خبرنگار باکس اسکور درباره دوران طولانی والیبالی خود صحبت کرد.

سوال: فلسفه کلی شما در مورد حرفه مربیگری چیست؟

پاسخ شریف الشمرلی: در فلسفه مربیگری من چند نکته وجود دارد:

۱- والیبال حرفه، زندگی و عشق من است.

۲- باید با آخرین آمار ٬ ارقام ٬ روش های کار و جدیدترین سبک های اطلاعاتی روز والیبال آشنا باشم.

۳- با حسن نیت کارکردن در یک سیستم خوب و در نظر گرفتن تمام جزئیات و پوشش دادن آنها.

۴- وجود یک رابطه خوب بین مربی و بازیکنان ٬ داشتن برخوردی پدرانه با آنها برای رسیدن به موفقیت بسیار مهم است.

به طور کلی می توانم بگویم فلسفه من عشق به والیبال و کار با نظم و انضباط خوب به عنوان مربی در کنار تیم است. به طور کلی فکر کردن به جزئیات و پوشش دادن آنها تحت یک سیستم خوب . به روز رسانی اطلاعات خود بر مبنای آخرین فرم فنی والیبال.ساختن شکل تیم با مربیان و کادر فنی با شعار برنده شدن تحت یک جو برنده با شعار و اراده برنده شدن.

س: مهمترین ویژگی های مربیان موفق چیست؟

بالا بردن اطلاعات خودر والیبال مدرن ٬ کسب روش های نوین ٬ بهبود بخشیدن اطلاعات خود بر مبنای جنبه های جسمی و ذهنی ٬ بالا بردن بهینه سازی جنبه های کار خود بر مبنای مهارت های ارتباطی در زندگی .

کار تحت یک سیستم خوب و پایدار.

خود را برای موقعیتی که در آن تحت ارزش های خوب کار می کنند آماده می کنند.

آنها باید به ایجاد روابط خوب با افراد و سازمان هایی که به شغل آنها مرتبط هستند مانند فدراسیون ،مدیران باشگاه، سایر مربیان، بازیکنان، والدین آنها فکر کنند.

در محل کار مودب باشند٬ به عنوان مربی با درک نقش مربی، به عنوان قلب سازمان با یکدیگر و مربیان جدید خوب و با شخصیت باشند.

خود را باور داشته باشند و در فضایی موفق کار کنند.

سئوال: لطفاً در مورد حرفه مربیگری خود صحبت کنید. آیا مشتاق ادامه فعالیت در والیبال هستید؟

پاسخ :اکنون ۵۸ سال سن دارم و بیش از ۳۶ سال است که در حرفه مربیگری فعالیت می کنم.مربیگری را خیلی زود در زمانی که بازیکن بودم شروع کردم. من با تمام رده ها در تیم های ملی مردان – نوجوانان، جوانان و بزرگسالان کارکرده ام.همچنین سه برنامه استراتژیک برای توسعه بلندمدت در مصر ۱۹۹۹-۲۰۱۲، ۲۰۱۸-۲۰۳۰ و در قطر ۲۰۱۲-۲۰۲۲ تهیه کرده ام.از سال ۲۰۰۴ من یک مدرس FIVB برای مربیگری داخل سالن هستم. از ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱ من یکی از اعضای کمیته فنی و مربیان FIVB و رئیس کمیسیون مربیان آفریقا بودم.فکر می‌کنم الان با این سن، یک پیشنهاد شغلی خوب در تیم‌های باشگاهی یا تیم‌های ملی را قبول خواهم کرد. همچنین کار در پست فنی به عنوان مدیر در یک سازمان خوب را می پذیرم. من دوست دارم برنامه های خوب و پروژه های خوب برای رسیدن به نتایج موفقیت آمیز بزرگ بسازم.همچنین از طرف دیگر، همانطور که در مدیریت ورزشی می دانید، من تجربه خوبی در باشگاه خود دارم و رئیس کمیته ورزشی باشگاه ورزشی هلیوپولیس بودم – باشگاه مدیریت ۲۳ رشته ورزشی را بر عهده من گذاشته بود از سال ۲۰۰۰ تاکنون در تلویزیون مفسر فنی والیبال هستم. شاید قبلا هم گفتم در دوران مربیگری بیش از ۳۶ سال سابقه کار دارم.

سئوال: جوانی می خواهد والیبال را شروع کند، برای تبدیل شدن به یک بازیکن خوب چه توصیه ای به او دارید؟

پاسخ : برای شروع بازی والیبال بهترین رده سنی ۶ تا ۷ سال است. از طرفی داشتن مربی مدرن و خوب برای این سطح یک امر ضروری است.

برای شروع بازی والیبال بهترین رده سنی ۶ تا ۷ سال است. از طرفی داشتن مربی مدرن و خوب برای این سطح یک امر ضروری است.

از سوی دیگر، محیط اطراف تیم برای بخش فنی و اتحاد گروهی بسیار مهم است. رقابت و سطح تیم های رقیب برای ساختن یک بازیکن خوب بسیار مهم است تا به او کمک کند تا مهارت های خوبی داشته باشد و به یک سطح خوب برسد.

نکته بعدی برای یک بازیکن جوان در ابتدای کارش، گردهمایی اجتماعی است.داشتن حمایت خوب خانواده و

سازماندهی خوب برای آموزش سطح بالا ٬ زیرا باید از ابتدا فعال و موفق باشد.

منظور من از تشکیلات باشگاه یا فدراسیون است و کار با مربیان، کار با ادمین ها، پرداخت پول خوب برای حقوق و … نکات قابل توجهی است.

وقتی او به یک سطح سنی معینی می رسد ٬ یعنی ۱۵ ۱۶ ۱۷ سالگی باید محیط خوبی برای رقابت پیدا کند.آن وقت یک سازمان خوب می سازند..سپس بازیکن برای رسیدن به سطح فنی بالا باید یک تیم حرفه ای خوب با یک مربی خوب پیدا کند .اگر او همه اینها را پیدا کند،اینها محیط خوبی را برای او فراهم می کنند،منظورم این است که او را به سمت بهترین آینده سوق خواهند داد .

با استفاده از روشی حرفه ای، با تفکر و کار برای یک سطح و مکان خوب،یک بازیکن ۱۹ یا ۲۰ ساله مکان خوبی برای بازی پیدا می کند، بنابراین می تواند به سطح خوبی برای رقابت در والیبال برتر دست یابد و به سطح خوبی برسد.

سئوال : س: لطفاً از برنامه های خود در والیبال بگویید؟
پاسخ :برای سال آینده در مربیگری و مدیریت ورزشی چند پیشنهاد دارم.

س: وقتی به سال های گذشته خود نگاه می کنید، آیا لحظات خاصی برای بازگو کردن دارید (لحظه های شاد و ناخوشایند در کار و زندگی خود)؟پ

اسخ :بله، البته من لحظات خاصی دارم، از جمله خوب و بد.ابتدا از لحظات خوب برایتان می گویم.

وقتی جوان بودم، فوتبالیست خوبی بودم. یکی از دوستان پدرم هنگام بازی فوتبال مرا دید. من قد بلندی داشتم و مهارت های خوبی داشتم سپس او سعی می کرد ما (من و پدرم) را متقاعد کند که برای یک تیم فوتبال معروف بازی کنیم.

اما پدرم نپذیرفت و گفت که فوتبال در آینده شغل من، تحصیل من و آینده کاری ام را نابود می کند. به همین دلیل از طرف من لحظه خاصی بود.

بعد از آن لحظه تمام تلاشم را کردم تا در والیبال چهره خوبی باشم.لحظه دوم زمانی بود که برای اولین بار در مسابقات جام بزرگ والیبال قهرمانان مردان جهان ۲۰۰۵ با داگ بیل Doug Beal ملاقات کردم. و این برای من شگفتی بزرگی بود زیرا او به من گفت که کار من با تیم جوانان و بازیکنانم مانند احمد صالح و عبدالله عبدالسلام را دنبال می کند.

لحظه سوم زمانی بود که دوباره او ( Doug Beal)را در یک سمینار با عملکرد بالا در کلرادو اسپرینگز Colorado Springs ملاقات کردم، او بسیار مهربان بود و من را به یک شام در خانه اش دعوت کرد. و در مراسم افتتاحیه در مورد من صحبت کرد و گفت که ما یک مربی بسیار خوب در کنار خود داریم و این مربی در کشورش تلاش های خوبی و کارهای خوبی انجام داده و از سایر مربیان خواست که از من استقبال کنند و این یک شگفتی بزرگ بود. چون تا آن لحظه نمی دانستم که درباره من صحبت می کند، تا اینکه گفت، لطفا به شریف الشمرلی خوش آمد بگویید. بنابراین، لحظه مهمی در زندگی من بود که شخصیتی مانند داگ بیل به خوبی درباره من صحبت می کرد.

من به او خیلی احترام می گذارم، او را یکی از اسطوره های خود می دانم، او به من چیزهای زیادی آموخت و به توصیه ها و فلسفه کاری او عمل می کنم. من فکر می کنم او یکی از برجسته ترین چهره های تاریخ والیبال است.

عکس : داگ بیل با شمرلی-والیبال مردان ایالات متحده با مربیگری داگ بیل اولین مدال طلای والیبال المپیک خود را در سال 1984 به دست آورد.

مورد یا لحظه چهارم ٬ کسب مقام چهارم مسابقات جوانان جهان بود که برای من لحظه بسیار مهمی بود، سال ۲۰۰۱ مصر میزبان مسابقات قهرمانی جوانان زیر ۱۹ سال جهان بود. برای اولین بار در تاریخ والیبال ما مقام چهارم را کسب کردیم.( ایران در این مسابقات دوم شد)

بنابراین لحظه بسیار مهمی برای من بود و من خوش شانس بودم که مربی مهم این گروه از بازیکنان متولد ۱۹۸۳ -۱۹۸۴ ( ۱۷ و۱۸ ساله بودم)یا به قول ما بازیکنان طلایی بودم.

آنها فرانسه را در یک چهارم نهایی شکست دادند و سپس به نیمه نهایی راه یافتند و این زمان و لحظه شگفت انگیزی برای من در زندگی بود.

مسابقات جهانی جوانان ( زیر ۱۹ سال )در سال ۲۰۰۱در قاهره بود و من سرمربی بودم.

آخرین لحظات خوب دو بار بود .در سال 2016 ٬ اولی زمانی بود که پس از کسب عنوان قهرمانی لیگ مصر با باشگاه ارتش برای اولین بار با تیم باشگاهی ما قهرمان باشگاه های آفریقا شدیم، و دومین لحظه پس از شکست کوبا در بازی های المپیک سال ۲۰۱۶. این ۲ برد برای من و دوران مربیگری من بسیار مهم بود.

حال، لحظات بد: وقتی جوان بودم، مادرم را از دست دادم. من ۱۳ ساله بودم لحظه بسیار غم انگیز و سختی بود و دوباره وقتی در بهمن سال قبل یا فوریه امسال پدرم را از دست دادم، که هر دو برایم خیلی سخت بودند.

یکی از لحظات بد زمانی بود که قهرمانی آفریقا را در کامرون مقابل تونس از دست دادیم. ما مسابقه مقدماتی و بلیت بازی های المپیک ۲۰۱۲ لندن را از دست دادیم.

ما مستحق برنده شدن و صعود بودیم زیرا در این دوره بهتر بودیم و قهرمان آفریقا بودیم اما تصمیمات اشتباهی از سوی رئیس فدراسیون گرفته شد و سپس جواز حضور در المپیک را از دست دادیم.

سئوال: و آخرین حرف شما، لطفا؟

پاسخ : همچنین برای والیبال ایران آرزوی موفقیت دارم و به امید موفقیت والیبال در سراسر جهان و به زودی بیشتر به پیشرفت آن فکر می کنم. پایان

خیلی ممنون آقای شریف.

دیدگاهتان را بنویسید