روابط هند با یک کشور ۸۸ میلیون نفری که سالانه ۶۵ میلیارد دلار درآمد نفتی دارد ناامیده کننده بوده است. این کشور، یک میلیون نیروی مسلح در اختیار دارد که بیشترین تعداد نیرو در منطقه غرب آسیا به شمار می‌رود. یکی از دیپلمات‌های سابق هند می‌گوید: «این رابطه پر از قول و قرار و وعده است، ولی درعمل هیچ چیزی ندارد.» آن کشور ایران است. هند و ایران در سال ۱۹۵۰، روابط دیپلماتیک برقرار کردند و در طول دهه ها، روابط نزدیک اقتصادی (بر اساس نفت) و سیاسی (بر اساس دیدگاه مشترک از تروریسم و پاکستان) بین دو کشور شکل گرفت.

Shashank Matto نوشت: روابط هند با یک کشور 88 میلیون نفری که سالانه 65 میلیارد دلار درآمد نفتی دارد ناامیده کننده بوده است. این کشور، یک میلیون نیروی مسلح در اختیار دارد که بیشترین تعداد نیرو در منطقه غرب آسیا به شمار می رود. یکی از دیپلمات های سابق هند می گوید: «این رابطه پر از قول و قرار و وعده است ولی درعمل هیچ چیزی ندارد»
در ادامه این مطلب آمده است: آن کشور ایران است. هند و ایران در سال 1950، روابط دیپلماتیک برقرار کردند و در طول دهه ها، روابط نزدیک اقتصادی (بر اساس نفت) و سیاسی (بر اساس دیدگاه مشترک از تروریسم و پاکستان) بین دو کشور شکل گرفت.

چرا هند به ایران علاقه دارد؟

1.نفت
برای دهه ها، ایران تامین کننده اصلی نفت هند بوده است. به عنوان مثال، در سال 2018-2019، هند، 23.5 میلیون تن نفت خام از ایران خریده که معادل 10 درصد از کل واردات نفت این کشور است. ایران برای فروش نفت به هند، شرایط خوبی مانند اعتبار 90 روزه و برخی مزایای دیگر می داد. در سال 19-2018، ایران سومین صادرکننده نفت به هند بود.

2.جغرافیا و مبارزه با تروریسم
ایران، مانند هند، با پاکستان هم مرز است و همچنین از فعالیت های تروریستی [برخی گروه های مستقر در] پاکستان رنج برده است. این مساله، موضوع مشترکی برای گفتگوهای هند و ایران است. همچنین هر دو کشور، نزدیک به افغانستان هستند و نگرانی های مشترکی در مورد افراط گرایی در آنجا دارند (به ویژه پس از سال 2021).
3. اقتصاد و ترانزیت
هند می خواهد از مسیر ترانزیتی ایران استفاده کند و به آسیای مرکزی کالا بفرستد. دهلی نو هم اکنون نیز به همین منظور در حال توسعه بندر چابهار در جنوب شرق ایران است. هند همچنین بخشی از کریدور بین المللی ترانزیتی شمال-جنوب است که هدف آن توسعه یک مسیر تجاری از هند به ایران و سپس به آسیا و اروپاست.

دیدگاهتان را بنویسید