🔹کتاب «جنگِ قابل اجتناب؛ خطرات یک درگیری فاجعه‌بار میان ایالات‌متحده و چینِ شی جین‌پینگ» نوشته کوین راد، نخست وزیر اسبق استرالیا که تلاش می‌کند به واکاوی رویارویی چین و آمریکا و راه‌های جلوگیری از چنین فاجعه‌ای می‌پردازد، با ترجمه محمدرضا نوروزپور و توسط انتشارات خبرِ امروز منتشر شد.

🔹نخست وزیر و وزیر خارجه اسبق استرالیا و سفیر کنونی این کشور در ایالات متحده در این کتاب کوشیده است درک جدید و کاملی از مناسبات راهبردی حاکم بر روابط چین و ایالات متحده ارائه کند.

🔹به گفته هنری کیسینجر، این کتاب یکی از متفکرانه‌ترین آثار در خصوص روابط نوینِ آمریکا و چین محسوب می‌شود. همچنین منتقدین از هر دو کشور چین و آمریکا کتابِ کوین راد را به عنوان منبعی پربار برای درک پیچیدگی‌های رقابت ژئوپلیتیک بین چین و آمریکا توصیف و تحسین کرده‌اند.

🔹نویسنده تشریح می‌کند که چگونه سؤالات بنیادین زیادی در خصوص احتمال وقوع جنگ میان چین و ایالات متحده آمریکا شکل گرفته است: آیا واقعاً چنین جنگی میان چین و ایالات متحده، در خواهد گرفت؟ چرا کار این دو کشور ممکن است به جنگ منتهی شود؟ چنین منازعه مرگبار و خطرناکی در کدام عوامل تاریخی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی ریشه دارد؟ آیا رویارویی احتمالی این دو کشور، جنگ جهانی سوم را در پی خواهد داشت؟ آیا طرفین در صورت رویارویی نظامی، از سلاح هسته‌ای استفاده خواهند کرد؟ پیروز چنین جنگ هولناک احتمالی کدام‌یک خواهند بود؟ سرنوشت سایر کشور‌های جهان چه خواهد شد؟ آیا چنین جنگی چیزی از بشریت و جهان باقی خواهد گذاشت؟ آیا چنین جنگی محتوم و اجتناب‌ناپذیر است یا می‌توان مانع از آن شد؟ اگر آری چگونه و اگر نه چه خواهد شد؟

🔹نویسنده کتاب با اتکا به تجربه عملی خود به عنوان یک مقام سیاسی و دیپلمات خدمت کرده در هر دو کشور و با بررسی محور‌های سیاست خارجی چین و تحولات و اهداف راهبردی این کشور در دوره ریاست شی جین‌پینگ، به تشریح خطرات فاجعه‌بار یک مناقشه نظامی بین این دو کشور پرداخته است.

🔹کوین راد، رویکرد بدیعی را برای معنابخشی به موضوعی به بزرگی چین مدرنِ به‌سرعت درحال‌توسعه، به کار گرفته است. او برای درک ساده‌تر جهان‌بینی شی جین‌پینگ و مسائل مطرح میان چین و آمریکا، ده دایره منافع متحدالمرکز را به تصویر کشیده است.

🔹در بخشی از مقدمه مترجم نیز آمده است: نویسنده به‌وضوح آنچه را که رهبر چین به‌عنوان نگرانی‌ها و فرصت‌های چین می‌شناسد به نمایش گذاشته و تشریح می‌کند که جاه‌طلبی‌های چین و تغییرات اخیری که در سیاست‌های تحت رهبری شی رخ داده، نه به روحیات جنگ‌طلبانه او، بلکه صرفاً به استراتژی و اهداف سیاستی او برای چین مرتبط می‌شود که قصد دارد جایگاهی در خور قدرت اقتصادی خود در نظم جدید جهانی پیدا کند.

🔹کتاب «جنگ قابل اجتناب» در ۵۰۴ صفحه، قطع رقعی با ترجمه محمدرضا نوروزپور و توسط انتشارات خبر امروز منتشر شده است.

🔹برای خرید آنلاین کتاب به اینجا مراجعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید