🔹انتشار گواهی سپرده با سود ۳۰درصدی باعث شد تا از سوی مشتریان نظام بانکی بار دیگر این سوال مطرح شود که آیا نرخ سود بالای سپرده‌های بانکی را نمی‌‌توان مصداق ربا تلقی کرد؟

🔹در ابتدا باید بگوییم پاسخ این سوال منفی است.

🔹نرخ سود سپرده بانکی هزینه فرصتی است که به سپرده‌گذار پرداخت می‌شود تا از دسترسی آنی به پول خود صرف‌نظر کند. این عدد با توجه به تورم‌ سال‌های اخیر در کشور در محدوده منفی قرار داشته و در نهایت از ارزش حقیقی سپرده‌ها می‌کاهد.

🔹ربا صرفا به قرض تعلق می‌گیرد در بحث فقهی نیز ربا شروطی دارد و تحقق آن در گرو تحقق این شروط است. اول آن که عقد قرض میان طرفین منعقد شود، بنابراین بحث سایر قراردادها مثل جعاله، فروش اقساطی، مضاربه، مرابحه، خرید دین و… از این موضوع جدا بوده و تحت ربای قرضی قرار نمی‌گیرند.

🔹دوم آنکه مبلغی بیش از میزان اولیه، هر چند عرفی، بر اصل قرض افزوده شود و سوم این که این مبلغ اضافه شرط شده باشد؛ یعنی اگر قرض گیرنده به صلاحدید و اختیار خود خواست اضافه‌ای را به قرض‌دهنده بدهد مانعی ندارد. ولی اگر پرداخت این مبلغ اضافی شرط شده باشد، مصداق ربای قرضی بوده و حرام خواهد شد.

🔹نکته مهم و قابل‌توجه آن است که برای رخداد ربای قرضی حتما باید هر سه شرط اتفاق افتاده باشد؛ و الا اگر در معامله‌ای یکی از این شروط وجود نداشته باشد، ربای قرضی اتفاق نیفتاده است.

🔹درنتیجه با توجه به اینکه عقود مورد استفاده در نظام بانکی بیشتر به عقودی همچون شراکت شبیه است نمی‌توان آنرا مصداق ربا دانست./دنیای‌اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید