🔹همزمانیِ سفر پادشاه عمان به ایران با تشدید روندهای تنش‌زدایانه در روابط ایران و جهان عرب و در عین حال، وجود علامت سؤال‌های مختلف در مورد اینکه غرب با ارائه چه پیشنهادات احتمالی به طرف عمانی، تا حدی سلطان عمان را مجاب به ارسال پیام‌های اتمی با محوریت احیای توافق برجام کرده، از نکات مهمی است که باعث تفسیرهای فراوانی در این خصوص شده است.

🔹در این رابطه به طور خاص به این نکته اشاره می‌شود که هیثم بن طارق حامل پیام‌هایی از غرب و به طور خاص آمریکا برای ایران است و به نوعی سعی دارد گرهِ روند احیای توافق برجام را باز کند.

🔹سفر شخصِ پادشاه عمان به ایران، به عنوان کشوری که سال هاست به میانجی‌گری در روابط ایران و آمریکا شهره است، به معنای آن است که سلطان عمان به قدری پیام‌ها و چهارچوب‌های این سفر را مهم دیده که به جای سفر وزیر خارجه عمان به تهران، خود به ایران سفر می‌کند.

🔹اگرچه تا حد زیادی واضح است که پادشاه عمان حامل پیام هایی در مورد معادله اتمی ایران از سوی غرب است، با این حال، این مسأله که این پیام‌ها دقیقا به دنبال احیای چه نسخه‌ای از توافق برجام هستند، خود یک موضوع مهم است.

🔹 به بیان ساده‌تر آیا آنها می‌خواهند برجامِ سال ٢٠١۵ را احیا کنند یا نسخه‌ای از برجام را مد نظر دارند که پیشتر اتحادیه اروپا در قالب طرحی خواستار حصول توافق در مورد آن شده بود  یا اساسا طرحی تازه برای احیای برجام در کار است. 

دیدگاهتان را بنویسید