قهرمان بدون حریف رینگ طنز تلویزیون

🔹جبار آذین در روزنامه ایران نوشت: طنز خانوادگی و اجتماعی «نون خ» که فصل چهارم آن، در دوران برهوت نبود آثار طنز و کمدی فاخر و با محتوا و درجه یک سیما، تنها سریال طناز تلویزیون نوروز ١۴٠٢ بود، به‌دلیل برخی شوخی‌ها و موقعیت‌ها و دیالوگ‌ها و مناسبات طنزگونه و ضعف محتوایی و ساختاری بیشتر برنامه‌های رسانه ملی، تکرار مکررات بازپخش مجموعه‌های قدیمی و پخش فیلم‌ها و سریال‌های سر و دم بریده خارجی و نبود سریال طنز و شادی‌آفرین رقیب توانست در ایام تعطیلات نوروز، مخاطب داشته باشد و به کمک شخصیت‌ها و تیپ‌های آشنای سریال و کارگردانی جمع و جور سعیدآقاخانی همچنان مشتری‌هایش را باخود همراه کند.

🔹این سریال که از منظر موضوع و مضمون در امتداد مجموعه پرمخاطب پایتخت و با همان اهداف توجه به آیین‌ها و سنت‌های قومی و ملی و تبلیغ سبک زندگی ایرانی اسلامی تولید شده است، گر چه در موفقیت به سطح آن سریال نرسیده است، لیکن در حد بضاعت هنری و محتوایی‌اش، به توفیق‌هایی دست یافته است.

🔹«نون.خ»، از ایام عید بدون وجود و حضور حریفان قوی و ضعیف به راه خود ادامه داد و مخاطب داشت و قهرمان یکه‌تاز رینگ بدون رقیب طنز سیما بود. «نون.خ» با تمام این اوصاف در کل، چون با لحاظ نگاه فرهنگی به زندگی، آیین‌ها، سنت‌ها و مناسبات اجتماعی، قومی ومنطقه‌ای، در راستای تکامل بخشی تولیدات هنری و فرهنگی ملی و ایرانی تلویزیون ساخته شده و به حوزه آثار بومی و ملی رسانه ملی تعلق دارد و از آنجا که وقایع آن از میان خانواده‌ها با نمایش باورها و اعتقادها و آیین‌های قومی گذشته و به پیکره مجموعه‌های ملی سیما پیوسته، اثری ملی و خانوادگی محسوب می‌شود.

🔹می‌توان برخی از شاخصه‌های مهم تولیدات ملی و مختصات گونه‌های خانوادگی، اجتماعی را در عرصه‌های پژوهش تاریخی و اجتماعی و مضامین و محتواهای مناسب، نگارش به نسبت خوب فیلمنامه، داستان‌سازی‌های هر چند کوچک و سطحی مقبول و همسو با رخدادها و ماجراهای مطلوب و تنیده شده در اندام دراماتیک سریال، تیپ‌سازی‌های باورپذیر بر مبنای نمونه‌های ملموس و واقعی و شناخته شده جامعه، گزینش بازیگرانی که با نقش‌های خود هماهنگی داشته و اتخاذ بازی‌های خوب از بازیگران و کارگردانی حرفه‌ای، تصویربرداری مناسب و منطبق با محتوای سریال، موسیقی همخوان با حوادث و رویدادها را در فصل چهارم «نون.خ» هم مشاهده کرد.

🔹همچنین در باورپذیری و همدلی و همراهی بینندگان سیما با شخصیت‌ های آشنای سریال وهمگامی با آنها در فراز و فرودهای داستانک‌ها وخط کمرنگ و سطحی اصلی داستان خانوادگی و اجتماعی «نون.خ»، توجه و رعایت نظر و سلیقه مخاطب مدنظر سازندگان سریال قرارگرفته که از امتیازهای آن است.

🔹در انتقال مفاهیم و پیام‌های «نون.خ» به بیننده و پیگیری مشتاق مخاطب، پردازش موضوع‌ها، موقعیت‌ها، دیالوگ‌ها، مناسبات و برخوردهای طناز، نقش ویژه و موفق داشته‌اند و تماشاگر را با نشاط و علاقه به تماشای بخش‌های مختلف سریال، مشتاق کرد. فصل چهارم «نون.خ» هم باوجود کاستی‌هایش توانست از نظر محتوا و ساختار هنری و اجرا، موفقیت‌های فصل‌های پیشین آن را تکرار کند و امتیازی دیگر در کارنامه سازندگان آن و سعیدآقاخانی نشاند.

دیدگاهتان را بنویسید