مهدی بستانچی رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم های تهویه مطبوع ایران در حاشیه بیست و دومین نمایشگاه بین المللی تاسیسات نسبت به مخاطرات زیربار ترافیک رفتن تونل های جاده ای کشور بدون برخورداری این تونل ها از سیستم تهویه مطبوع مناسب هشدار داد:

🔹 نباید منتظر باشیم حادثه تلخ یا فاجعه ای در تونل ها رخ دهد و دچار تلفات جانی شویم و بعد به فکر اجرای استانداردهای بین المللی باشیم.

🔹 در حال حاضر تعداد بسیار کمی از تونل های جاده ای کشور دارای سیستم تهویه مطبوع هستند که متاسفانه این سیستم ها هم کارآمد نیستند، ضمن آن که آزادراه ها و بزرگراه های پرتعدادی در کشور داریم که اصولا سیستم تهویه مطبوع برای آنها نصب نشده است.

🔹 بر اساس استانداردهای بین المللی تمامی تونل های بالای ۱۰۰۰ متر باید سیستم تهویه مطبوع استاندارد داشته باشد.

🔹 سیستم های تهویه تونل های مترو از کشورهای خارجی مثل آلمان وارد می شد که به همت متخصصان، این سیستم ها داخلی سازی شد.

🔹 در حال حاضر سیستم های تهویه داخلی در برخی خطوط مترو شهرهای تبریز، کرج، قم و تهران نصب و در حال کار است و کیفیت و صرفه اقتصادی این سیستم ها قابل رقابت با سیستم ها و تجهیزات وارداتی است، ضمن آن که سیستم های داخلی از خدمات پشتیبانی قابل قبولی نیز برخودار است.

🔹 هزینه نصب و راه اندازی تجهیزات تهویه مطبوع در مقابل هزینه ساخت تونل ها و آزادراه ها و بزرگراه های کشور رقم بسیار ناچیزی است و این هزینه می تواند از بروز خسارت های سنگین مالی و جانی جلوگیری کند.

🔹 به عنوان تولیدکنندگان سیستم های تهویه مطبوع خواستار حمایت و توجه سیاست گذاران و کارفرمایان پروژه های عمرانی هستم تا از بروز یک فاجعه انسانی در تونل ها پیشگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید