روزنامه هم میهن نوشت:

🔹واقعیت این است که حماس با جنبش «الفتح» و «ساف» تفاوت‌های جدی دارد. سازمان آزادیبخش فلسطین(ساف) از چند گروه تشکیل شده بود که هرکدام به کشوری نزدیک بودند و‌ تا حدی مواضع آنها را نمایندگی می‌کردند.

🔹 حتی درون جنبش الفتح که مهمترین گروه این تشکیلات بود، جناح‌بندی وجود داشت. افراد مشخصی به یکی از کشورها نزدیک بودند و با ایفای نقش برای سازمان خود کمک می‌گرفتند. یاسر عرفات هم در آن بالا اختلافات را حل می‌کرد.

🔹البته، آنان و در مجموع تا حدی استقلال خود را داشتند؛ ولی چون بیرون از سرزمین فلسطین بودند، دچار بازی‌های سیاسی منطقه‌ای می‌شدند و به علت همین روابط با کشورهای عربی، اعتبار و اصالت جنبش را خدشه‌دار می‌کردند. حماس به‌کلی متفاوت از آنان است. اینها از سازمان آزادیبخش فلسطین درس گرفتند و کمتر وارد مجادلات سیاسی کشورها شده‌اند و این موجب حفظ استقلال تصمیم‌گیری آنان شده است.

🔹البته غربی‌ها این را می‌دانند، ولی اسرائیل برای توجیه شکست خود، ادعای حضور غیرفلسطینی‌ها را طرح کرده است. این اصل حتی برای حزب‌الله هم صادق است و راز ماندگاری قدرتمندتر آنان در همین استقلال رای و تصمیم آنان است.

🔹تا اینجا نکته عجیبی نیست. ولی به نظر می‌رسد که سخنان مقام رهبری به‌طور ضمنی هشداری بود به نیروهایی که در داخل کشور می‌خواهند از نمد این جنگ، کلاهی برای خود بسازند و خود را شریک ماجرا بدانند و حتی پای ایران را به معرکه‌ای که ناشی از اوضاع داخلی اراضی اشغالی است، باز کنند.

#چند

دیدگاهتان را بنویسید